Khamis, 31 Mac 2011

Cekodok Geragau Segar

Selamat Petang semua... dah minum??

Hidangan petang ini, cucur geragau segar. Kalo ke Melaka, tak sah kalo tak beli udang geragau segar. Itupun kalo jumpa laaa...kata orang udang ni ada gak musimnya. Entah laaa... tp harga udang geragau segar tak sama dengan geragau kering yer..kira mahal sikit laaa...


Kalo kat Melaka dipanggil geragau, namun kami di utara lebih sinonim dengan nama udang kepai/kepal. Bagi mereka disebelah timur, aku pernah terdengar mereka memanggilnya udang baring. Macam2 nama kan.

Udang ni biasanya digunakan untuk membuat cincalok. Selain tu, buat cekodok lah. Buat sambal tumis pun sedap, lepas tu makan ngan lempeng. Tapi udangnya kena banyak yer. Kalo setakat sejemput jer, tak rasa apa, sbb udang ni halus betul. Sebab tu bila buat cekodok ni, aku letak satu cawan penuh. Kiranya udang tu kena lagi banyak daripada tepung. Barulah sedap.


Bahan-bahan
1/2 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh yis kering
1 cawan udang geragau basah (nk guna yang kering pun boleh, tp rendam dulu laaa...)
bawang merah-dipotong dadu
taugeh- segenggam
daun kucai-segenggam
garam dan perisa

Cara-cara
1.Gaul semua bahan dan biarkan adunan naik sekejap (aku perap 1/2 jam jer..)
2.Panaskan minyak dalam kuali, dan jemput adunan.
3.Biar adunan naik sendiri dan garing sedikit, kemudian terbalikkan.
4.Masak hingga warna coklat/garing
5.Angkat dan toskan.
6.Sedia dimakan bersama sos cili/kuah kacang.



Ok...sampai sini dulu. Nk layan tv plak !!!

6 corat coret:

cikmanggis berkata...

orang kampung Cm pulak pangging udang baring tapi bunyinya bukan baring tu..Ba..ring(ring!ring! talipon)

Diana @ Melley Mey berkata...

akak.. sedap nie.. makan panas2 gitu.. memang best!! ermmm.. rupa2nya udang geragau nie bubuk kalau kat Labuan.. hehehe.. diana baru jer tau beberapa hari nie.. :)

CatlinaFly berkata...

nak cikit..

Azreen Zunairah berkata...

sedapnya kalau dapat makan panas2...kalau da sejuk pun sedap gak makan...huhuhuhuhu

Hani berkata...

wow dap nyeeee cekodok...
lai lai panas2 ni

Norasikin berkata...

Kat sini udang geragau segar RM3 sepiring. Masa sekolah dulu ada peniaga tepi jalan jual depan sekolah. Bebudak panggil kuih gian sbb bila dah makan, mesti gian nak makan lagi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...