Isnin, 8 Ogos 2011

Badak Berendam

Salam..

Sebenarnya sejak 13 tahun kawin, CK tak pernah, tak ingin, dah tak berperasaan langsung nk buat apatahlagi makan kuih badak berendam ni. Seingat CK lah..last skali tengok kuih ni (tengok jer, tak makan pun) masa CK kecik2 dulu..arwah mak CK buat.

Errmm...berkurun kan... dan tahun ni, nostalgia badak berendam kembali. Itupun lepas ber'kursus' dengan kak Sheila..hehehe...

Dan..keinginan membuat hippo ni membuak2 setelah beberapa orang rakan CK asyik dok ulang beli kuih ni jer kat Pasar Ramadhan. Sedap ke? so CK pun terai (try) ler..





Badak Berendam
Resipi dari : Kak Besah MyResipi
Sumber : Cendanakasih


Bahan-bahan ( dlm 20 biji )
* 2 cawan tepung pulut
* lebih kurang 11/2 cawan perahan air daun pandan.
* 1/2 sudu teh garam
* inti kelapa secukupnya
 Dadih
* 2 1/2 cwan santan,
* 2 sudu tepung beras dan 1/2 sudu teh garam
* 3 helai daun pandan

Cara-cara
1. campurata semua bahan2 utk dadih, lalu dikacau atas api hingga pekat, lebih kurang 10 mnit - ketepikan.
2. bulat2 kan inti kelapa ikut saiz yang dikehendaki
3. campurkan garam dgn air pandan dan gunakan campuran itu utk menguli tepung pulut hingga mnjadi doh yg boleh dibentuk.
4.ambil sedikit doh, bulat2 kan lalu dileperkan. letakkan inti dlm nya dan dikelim rapat. buat hingga habis. letak atas plastik agar x melekat.
5.didihkan 1/2 periuk air bersama daun pandan sehingga mendidih. pastu masukkan bola2 pulut kedalamnya.
6.bila kesemua bola2 timbul/terapung, biar mendidih 3,4 minit barulah di angkat dan ditos kan.
7. terus masukkan kedalam dadih tadi..
8.siap dan bolehlah dihidangkan



Anak-anak tanya, "kuih apa ni mama?" CK jawab  " Green Hipo in White Mud"  hahaha !!!!

10 corat coret:

Deliah's Deli berkata...

sedapkan..kiter pun suka,anak2 laaagi suka. :)

Lizahanum berkata...

ala....terliur sudah nengoknya walaupun tak penah makan....bak semangkuk wat buka nanti

inahar ali berkata...

perghhhh..mmg akak suker kuih2 yg guna tepung pulut nih..kuih badak berendam ni mcm kuih koci versi maleh nk bungkus kan!!..hahaha!! selamat berbuka puasa ye noorma..

Mas berkata...

mas pun tak pernah try lagi badak berendam ni...
boleh buat nnti...

quinnie berkata...

salam ck..badak berendam memang 4 ever sedap...hehehhe...tapi kita suka yg versi kukus lagi..dari kecik duk makan yg kukusnye..dah besar2 ni memang susah skit nak tukar....ngeeee

Juwita Jamaludin berkata...

sedap menu yang patut buat bulan puasa.. sedap2.. ita tak buat lagi tahun ni

darkrose~ berkata...

mak ros sgt suke badak berendam!:)

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
sedaaapnya tgk badak berendam tu akak... mmg diana x perna buat lagi resipi nie... menarik kan

anymz berkata...

akak pun tak pernah buat lagi norma sebab akak belum berapa suka nak makan..arwah mak akak sendiri pun jarang makan kueh ni.itu yg akak terikut2 agaknya..dah lama ingin mencuba tapi belum ada kesampaian lagi.insyaAllah tak lama lagi kot..:)

mala berkata...

salam ck, kita pun tak pernh mkn kuih ni. cucur badak pernah la hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...