Khamis, 18 Ogos 2011

Resipi Kuih Siput Rangup

Salam Ramadhan ke 18

CK suka sangat kuih siput. Almaklum lah...kampung pun kat Sungai Siput...hehehe...


Ok... kat sini CK kongsikan bersama kengkawan lain resipi kuih siput CK ni. Kuih siput ni rangup, tapi TIDAK gebu. Dulu CK ada juga mencuba beberapa resipi yang ditambah santan ke dalam adunan, tp tak memenuhi selera CK. Akhirnya CK berbalik pada resipi asal yang selalu CK buat sejak kecil dulu.

Kuih siput rangup
Sumber: Cendanakasih

Bahan-bahan
-100gm butter
-2 cawan tepung gandum

Bahan Kisar
-10 tangkai cili kering-dibuang biji
-2 tangkai daun kari
-1/2 biji telur
-1 sudu teh jintan manis
- satu paket udang kering (dlm 20 ekor)
-2 biji bawang kecil
-1 cawan air
-garam, perisa secukupnya

Cara-cara
Gaul butter dan tepung hingga menjadi serbuk roti
Masukkan bahan-bahan yang dikisar ke dalam tepung dan butter tadi
Tambah garam dan serbuk perasa
Uli bahan2 hingga sebati
(kalau adunan agak lembik, tambah tepung hingga adunan elok)
Cubit sedikit tepung dan gelek atas acuan kuih siput
Goreng dengan minyak panas hingga kekuningan






♥♥♥♥♥

24 corat coret:

Anawahid berkata...

ingat baru nk projek siput weekend ni... hehehe

nuwairani ismail berkata...

alah....tengok akak buat ni rasa mcm tangan ni gatal2 pulak nk menggentel siput...

Kak Sam berkata...

Bestnya. Tapi tak larat le pulak.

bersama kak Es berkata...

bertuahnya kawan CK dapat sahabat cam CK :)

ady berkata...

as-salam
npk sedap kuih siput ni..acuan kuih siput tu macam mana rupa dia..

quinnie berkata...

salam ck...saya pun masa kecik2 suka makan kuih siput nih...tapi dah lama betul tak makan...memang sedap duk ngunyah2 sambil tengok tv..hehhehe...

saya pun kalau kawan tempah suh buat kuih...tak sampai hati nak tolak...heheheh

cikmanggis berkata...

wah dah menyiput ya CK..untung kawan Ck ada kawan seperti ck ni:)

ain (sweet thots) berkata...

sedap di mkn sambil sembang2 raya, tgk tv ni.

MUMMY SGTv berkata...

ala noorma!!! teringat biskut siput arwah opah dulu-2 tuh....nak try resepi noorma lah...

myda_ahmad berkata...

salam...
saya nk minta resepinya leh x?....

Cendana Kasih berkata...

Myda- silakan lah salin respinyer yer... TQ

Syah@zrin berkata...

hai...nak minta share resipi,halal yer..heheh

Cendana Kasih berkata...

@Syah@zrinhalalan toiyiban...hehehe.... (nanti bagi sikit yer :p)

dinnda berkata...

T.kasih kongsikan resepi...i nak try buatlah..kalau buat ikut adunan u ni..brp byk boleh dpt yer?

Cendana Kasih berkata...

@dinnda ntah...saya pun tak sure la banyak mana, dalam 400-500gm kot..tp puas la makan...tahun ni baru cadang nk jual...tahun lepas saja buat utk kawan2 makan jer...

wak best berkata...

As salam semua.... Saya ada menjual mesin kuih siput automatik...tak perlu nak gentel2 guna tangan lagi dah....uli doh siap msk dlm tabung dia lps tu mesin buat semua...kita tinggal goreng ngan ngap ngap....sonang kan.... Hubungi saya 0192932190 utk info lanjut.... Terima kasih....

wak best berkata...

Dah dpt resepi meh buat pakai mesin....bleh buat bisnes besar besaran kalau buat guna mesin....laju..cepat...mudah.... Hubungi saya 0192932190 utk info lanjut....tq

wak best berkata...

As salam semua.... Saya ada menjual mesin kuih siput automatik...tak perlu nak gentel2 guna tangan lagi dah....uli doh siap msk dlm tabung dia lps tu mesin buat semua...kita tinggal goreng ngan ngap ngap....sonang kan.... Hubungi saya 0192932190 utk info lanjut.... Terima kasih....

Cendana Kasih berkata...

@wak best
bagus mesin tu yer wak...tp brapa harganyer..

mesin buat kulit tat ada tak wak?? hehe

hanee madoo berkata...

nk tny ni , td try buat ikut resepi ni , luar dia rangup tp dlm dia mcm lembut , mcm msuk angin plak npa eh

hanee madoo berkata...

nk tny ni , td try buat ikut resepi ni , luar dia rangup tp dlm dia mcm lembut , mcm msuk angin plak npa eh

ryeenah berkata...

Warna dye memg x guna serbuk kunyit ea?

Sint Vela berkata...

Thank you for the yummy recipe.Tried it. Lasts long and tastes better after a few days.

Zoreen MY berkata...

saya mohon salin resipi, boleh ka?
terima kasih

Aunty Zohorin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...