Selasa, 2 Februari 2010

Yong Tau Foo

Hari ni buat Yong Tau Foo la plak.. macam biasa isi ikannya guna ikan tilapia. Ni semata2 ikan jer, takde sayur kangkung dan seangkatan dengannya. Tacang tumbuk pun lupa nk tabur. Kes nk cepat makan. Jemput lah semua !!!


Resipi untuk kuah yong tau foo
SOS HITAM:
560ml air
1 kiub stok bilis
1 camb kicap pekat/hitam
2 camb sos kacang hitam ( OR taucu )
1 camb sos hoisin
2 camb gula pasir
1/8 camt serbuk rempah lima
garam secukupnya
3 camb air, dicampur 1½ camb tepung jagung (atau ikut kepekatan tersendiri)

SOS CILI:
8 biji cili merah, dibuang biji
2 camt bijan goreng/bakar
100ml cuka
2 camb sos plam
3 camb gula
garam secukupnya

Cara-cara
SOS HITAM YONG TAU FOO:
Jerang air, stok bilis, kicap pekat, sos kacang hitam, sos hoisin, gula pasir dan serbuk rempah lima di atas api perlahan. Kacau hingga mendidih, masukkan campuran tepung masak. Kacau tanpa henti selama 2-3 minit lagi atau hingga pekat.

SOS CILI YONG TAU FOO:
Kisar cili dan bijan hingga halus. Jerang cuka di atas api perlahan. Masukkan bahan kisar dan semua bahan lain, ketepikan dari api, biar sejuk
note : garam & gula - ikut selera
note: kalau nak buat 1 sos saja, Sos Hitam Pedas, tambahkan cili boh ke dalam (step 2) mengikut kepedasan masing2 dan sedikit cuka.

Untuk resipi fishball plak, leh klik sini yer.... aku guna isi ikan tilapia. (gunakanlah sepenuhnya apa yang ada di belakang rumah..wakahkahkah....)

hari ni terlebih rajin la plak, aku pelbagaikan jenis fishball tu, ada yang balut dalam kulit wantan, sumbat dalam tauhu putih dan tauhu pok, balut ngan kulit tauhu, crab stik dan lain2 lagi. Kali ni takde versi bulat2 dan rebus. Sume goreng, kemudian rebus dalam air sup. Kiranya ikut hainan style ler....

8 corat coret:

Sue berkata...

Nak kak..nakkkk!!nakk..!!amboi2,ikan kemain fresh tuh..main amik blkg umah je ek..hihi

Sue berkata...

Nak kak..nakkkk!!nakk..!!amboi2,ikan kemain fresh tuh..main amik blkg umah je ek..hihi

HaSue berkata...

Bestnyaa ikan fresh dr blkg umah eh kak...ikan keli best x buat fishball?hihi

kak ina kl berkata...

salam noorma..semalam akak gi ke umah akak..ckp dengan hb..dia buat derkkk ajer..kalau idak dapat makan yong tau foo kamu ni..

Ijan berkata...

Ewah senang amik ikan belakang umah ye kak... syoknye blh makan yong tau fu ginih. suami kite lama dok cakap nk makan kite cakap mane ade bahan.hahaha... pakai ikan macam ni pon ok gak ni :)

Noorma Ismail berkata...

Sue- kat Pasar Borong Selangor ni mmg ada jual fish paste dr ikan tenggiri, tp akak yg malas nk g pasar, takut jatuh sbb lantai kat pasar tu mmg licin, so akak tangguk ler ikan tilapia hb akak tu dua tiga ekor, pas tu buat fishpaste...abis citer

Hasue- ikan keli tak sedap buat fishball, buat keropok pun tak sedap, yg hanya sedap dibuat sambal atau salai jer... akak dh buat experiment dh Hasue oiiiii

Kak Ina KL - org lelaki mmg mcm tu akak, len kali kalo akak datang ngan anak2, singgah ler...kalo ada rezeki, saya buatkan utk akak pulak

Ijan- kalo hb mu dh nk sangat makan, pakai ler ikan apa2 pun boleh..ikan laut ler..jangan ler yg banyak tulang, kang payah plak nk asing kan tulangnya...slamat,,slamat

indahhouse berkata...

salam kak noorma,
wah, fisball, dan yong taufu fresh2 nih! kagum saya. mesti sedap sesungguh tu

kakchik berkata...

tengok tajuk je kakchik teringat kat kawan kita cikmin.

kat rumah ni yg suka YTF hanya kakchik dah ummi, org lain tu mkn sikit2 je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...