Jumaat, 12 Februari 2010

Pajeri Nenas

Fuh...lega...alhamdulillah...aku dh siap masak...he,he......

Ni lauk2 untuk hari ni. Pajeri Nenas dan Daging Masak Paprik (versi campak apa saja...) masih tak cukup tu..tengahari nanti masa nk makan, barulah goreng ikan. Cukuplah 3 jenis tu kan... banyak2 tak larat makyung nk sediakan... cukuplah tu en. Saharudin kan !!!




Dah lama tak makan pajeri nenas.

Bahan-bahan
-1/2 biji nenas, dibersihkan dan dipotong
-5 ulas bawang kecil*
-3 ulas bawang putih*
-1 inci halia* (bahan-bahan * ditumbuk lumat)
-2 sudu besar serbuk kari
-1 sudu besar kerisik
-2 sudu besar pes cili
-4 sekawan
-gula secukupnya
-garam, perisa
-santan (kalo suka)
-udang kering
-minyak masak

Cara-cara
1.Panaskan periuk dan tumis bahan yang ditumbuk bersama 4 sekawan. Masukkan pes cili dan tumis hingga pecah minyak.
2.Masukkan serbuk kari dan kerisik, kacau lagi.Kemudian, masukkan pula udang kering.
3.Kacau rata dan biar garing sedikit, barulah masukkan nenas. Gaul rata.
4.Masukkan sedikit air, sapa suka letak santan, bolehlah masuk santan.
5.Tambah gula, garam dan serbuk perasa.
6.Biar mereneh sebentar dan kuah pekat.
SIAP



Ni plak lauk daging paprik versi campak2. Sebabnya hanya ada karot dan jagung muda jer dalam esbox tu. Segala bunga kubis dan cili benggala sume dh balik ke kedai. Takpe, janji ada lauk untuk budak2 tu....

4 corat coret:

AZIAN berkata...

Teringat pajeri masakan ibu akak...lama dah tak makan air tangannya......kat rumah akak anak2 tak berapa minat, tu yg lebih suka makan org lain yg masak.....

Noorma Ismail berkata...

masakan ibu mmg best kan..saya ni kalo teringat kat mak, mesti masak benda2 yang saya suka makan, cth: pajeri nenas ni lah..kalo mak saya masak, sampai 2,3 hari saya ulang lauk ni..

UMILIYA berkata...

assalamualaikum..ermm tuan punya blog..suker sgt ..rajinnyer ..msak kkk..salam kenalan ekk...ader masa jenggok aah blog umi yer

http://umiliya.blogspot.com/

indahhouse berkata...

salam kak noorma,
wah wah! cat baru kak? lawa, lawa...
tahniah dapat laptop baru. untung kak... hihi
ps... lama tak makan pajri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...