Khamis, 11 Februari 2010

Ikan Masak Cuka

Salam sume......

Kembali bersua setelah 2 hari rest...bukan sakit, tp mengerjakan segala pc di rumah ni...pasang wifi dll. Yelah, kalo ada wifi ni senang sikit, idak ler berebut dengan Hang Jebat aku tuh...
Semalam sehari suntuk mengerjakan laptop lama aku tuh, sampai hilang plak sound sistem dia...yelah..benda dh lama..last aku masuk balik dalam beg dia..masuk dalam almari...habis citer...ni tgh survey laptop baru la plak.... orang tu kata nk beli, tp diam jer....eeeemmmm...kena keluar duit sendiri lah nampaknya...ada laptop ni senang sikit, leh main kat bawah...letak atas perut sambil baring2 pun boleh ...wakahkahkah.......
Lepas sume dh ok, aku saja ler gatal2 tangan tukar template blog aku ni..dh jemu dengan yang lama... dan...inilah hasilnya......tp banyak plak link blog kawan2 yang hilang...kalo korang rasa link korang takde, jangan marah yer..nanti aku edit balik.....

Ni lauk untuk hari ini. Hang Jebat aku ada kursus la plak hari ni. So gerenti aku tak dapat lunch dengan dia hari ni... jadi masak ler lauk yang aku suka....sebenarnya laki aku tak makan cuka. So tak boleh ler makan lauk ni...konon....kalo aku letak suka dalam masakan pun bukannya dia tahu..dia bedal gak....he,he....

Ni resepi cara mak aku...

Bahan-bahan
-1 ekor ikan digoreng dahulu (ikan apa2 pun boleh, kerisi, bawal,)
- 1 ulas bawang besar-dibelah 4
- 2 ulas bawang putih-dihiris
- 1 inci halia-diracik halus
- 1/2 sudu teh biji sawi
- 1/2 sudu teh jintan manis-ditumbuk sedikit
- 3 sudu cuka (boleh lebihkan untuk rasa lebih masam)
- 2 sudu gula (boleh lebih/kurangkan)ikut selera masing2
-2 biji cili hijau-dipotong
- garam, perasa secukupnya-
- air secukupnya

Cara-cara
-tumis bawang besar, bawang putih, halia, jintan manis dan biji sawi sampai naik bau.
- masukkan air dan cuka.
- kemudian, tambah gula, garam dan serbuk perasa.
- masukkan ikan, biar mendidih.
- akhir sekali masukkan cili hijau.
- biar mereneh sebentar dan bolehlah ditutup api.
- siap!!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...