Ahad, 7 Februari 2010

Bihun Sup

Lapar lah plak petang2 cenggini. Meh pekena bihun sup. Kat rumah ni mmg selalu ada sup ikan bilis, sebabnya nk mencelur fishball.


Resipi sup ni ikut chinese style. Dapat dari jiran2 cina kat umah aku ni. Diorang yg ajar buat sup pakai ikan bilis....mmg best.....sesuai untuk steambot dan lain2.

Bahan-bahan (untuk sup)
- 1 gengggam ikan bilis tamban
-2 ulas bawang putih-ditumbuk
-1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
-1 batang saleri
-1 genggam kacang soya
-air secukupnya -untuk merebus
-1 kiub ikan bilis (ni aku saja tambah)
-garam, perasa

bahan lain
-bihun yg dicelur
-daun sup, daun bawang-dihiris halus
-bawang goreng
-fishball, fishcake, wantan goreng dll

Cara-cara
1.Tumis bawang putih dengan lada sulah sampai naik bau, kemudian masukkan air.
2.Masukkan semua bahan2 lain. Renehkan selama 1-2 jam.
3.Letak garam dan serbuk perasa, siap.
4.Masukkan bihun dalam mangkuk dan letak fishball, fishcake dan lain-lain. Curahkan kuah, tabur bwang goreng. Siap !!

Sedap jugak makan ngan sambal kicap. Tapi aku takleh makan pedas, so makan mcm tu jer.....

Selamat Mencuba !!!

1 corat coret:

enche tomyam berkata...

langkah kanan....selera la pulak heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...