Isnin, 18 Julai 2011

Cornflakes Meringue Cookies

Salam... gambar kukis lagi ari ni, sebabnya sayang plak kat putih telur yang banyak dalam esbox tu, nk buah puding malas plak rasanya. Nk buat macaron...uih...aku tak brapa pass...

Dan akhirnya buatlah kukis ni. Nampak beberapa bulan lepas kat blog Kak Ina. Kebetulan stok cornflakes pun ada, so boleh jer lah dijalankan projek ni hari ni... (opsss...ni bukan untuk jualan yer..saja-saja untuk menjamu tekak dikala layan movie Nur Kasih...hehehe....)


Resipi di salin dari umah doc Inahar Ali. TQ !!

Bahan2:
* 220gm Cornflakes
* 125gm Choc Chips
* 150gm Gula Halus (kalau tak mau manis kurangkan kpd 130gm)
* 3 Biji Putih Telur
* 1-2 Sth Vanilla Esen
* 60gm Almond Sliced
* Manik gula warna-warni - aku tambah

Cara-cara:
1. Pukul putih telur hingga kembang (soft peaks formed)
2. Masukkan gula sikit2 hingga habis
3. Pukul lagi hingga pekat dan kental - Bila terbalikkan mangkuk, putih telur tak jatuh.Lalu masukkan esen vanilla.
4. Kemudian masukkan cornflakes, choc chips & almond sliced. Gaul kaup balik hingga rata.
5. Masukkan ke dalam papercup. Bakar pada suhu 140-150'C selama 30-35 minit. (Ataupun hingga kekuning2an)


Sapa nk rasa? meh ler umah..leh kita layan movie sama2... hehehe....




3 corat coret:

chikadakbiru berkata...

amboi....rajinyaa wat cookies..ade lebih lagi tak..mintak sikit...ni utk pre-order ker ?

Naimatul Hafizah Nor Rodin berkata...

amboi... sedapnya. mcm best jer. boleh la try bila2 free nanti.

Fiza Nordin berkata...

sedap ni... aku penah makan tapi x penah buat... klu ade masa nak juga buat...putih telur ade stok dlm peti ais tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...