Sabtu, 14 April 2012

Kuih Bom Bijan & Masalodeh

Salam...

Adoii...blogger ada problem laa...banyak gambar2 jadi hitam...terpaksa la CK upload balik... nk kena blogger ni !!! hehehe....


Dah kebetulan buat kuih bom, CK ambik ler 10 ketui buat minum petang. Lama jugak tak makan kuih bom ni. Asyik buat utk orang jer...


Resipi macam biasa yer..dah pernah pos sebelum ini. 

Bahan-bahan
500 gm keledek
1 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung ubi kayu

Cara-cara
keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
toskan keledek dan lecek hingga lumat
campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
Siap, dan bolehlah dimasukkan inti kegemaran masing2, spt inti kelapa manis, inti cucur badak ataupun gula pasir untuk kuih cek mek molek.


Ni plak masalodeh. Sempat possing 3 bijik jer...yang lain sume dah kena ngap.


Bahan-bahan :
300gm kacang dal
1 bj bawang besar - potong dadu
1/2 sudu kecil jintan manis
1 tangkai daun kari - potong halus
2-3 tangkai cili kering - potong halus
Garam secukupnya
1/2 biji telur
secubit tepung ubi
Minyak utk menggoreng

Caranya :
- Rendam kacang dal selama 4 jam atau 1 malam
- Tapis dan kisar halus 3/4 kacang dal didalam blender
- Masukkan bawang dadu, cili kering, daun kari, jintan manis dan lain2. Gaul hingga sebati.
- Basahkan tapak tangan, letakkan 2 sudu besar bancuhan, bentukkan seperti bebola dan leperkan.
- Goreng dalam minyak yg panas sehingga kekuningan.


Ok.... dahhhh !!!!

3 corat coret:

HomeKreation berkata...

Aslmkm. Alahai... lama pula rasanya dah tak buat kuih2 sedap camni... dapat buat skrg juga ni kan best... minta seketoi dua jamu mata ni Noorma.

quinnie berkata...

wahh ck boleh buat bom jugak ye resepi kita tu,,,nanti nak try lah...bagus la ck ni..:)

mama sara nur berkata...

assalam CK
sedapnya kuih bom keledek, suker2 he he
kasi 3 ketul ye bungkus nak makan kat umah he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...