Khamis, 19 April 2012

Beef Patty - CK Kaw Burger !!

Salam... 

Mari isi perut dengan homemade beef patty ni. Lagi kaw daripada mekdi tu..hehehe...(perasan la kejap)




BEEF PATTY
Bahan-bahan
2 cawan daging kisar
1 labu bawang besar
1/2 btg carrot-dicincang (tak nak letak pun takpe)
2 biji cendawan butang- dicincang
1 sb lada hitam ditumbuk hancur
garam, gula secukup rasa
1sb Lea & Perrins Worchestershire
1 bj telur
Sheredded cheddar cheese
Bread crumb (jika suka)
Cara2:
Dalam bekas besar, satukan semua bahan2.
Ambil sedikit dan kepal2 menjadi bebola dan leperkan (mcm buat daging burger tu laa. Sukati ler nk tebal mana)
Kukus daging selama 5 minit. 
Kemudian bakar sampai masak
Sebelum angkat, letak cheddar cheese dan celup dalam sos lada hitam
Boleh la diletakkan atas burger yang diletak sayur, mayonis, dan lain2. 
 


Ni resipi untuk sos lada hitam yang sedap tu.

Bahan Sos Lada Hitam
1 kiub ayam
3 sudu besar susu pekat manis
1/2 cawan air
1-2 sudu besar lada hitam
1 sudu besar sos lada hitam
1/2 biji bawang besar holand- cincang halus
2 sudu besar kicap pekat
1 sudu sos tiram
1 sudu mentega/ marjerin
2 sudu besar tepung jagung-bancuh dengan sedikit air
garam jika perlu

Cara-cara
Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan biar mendidih. Sesuaikan rasa dan kepekatan. Siap.



Sekarang ni sibuk pasal burger bakar, burger kaw, burger kukus dan macam2 lagi kan... so meh buat burger sendiri. Lagi kaw !! makan pun puas, tak payah beratur berjam2 untuk menikmati burger yang sihat dan sedap. 



 

6 corat coret:

Qasey Honey berkata...

asslm CK...QH tgk pon mmg betul2 kaw2 sedap burger ni...pushatikan bile homemade sdri...sdri mkn...hehehe

Zaliedana berkata...

Assalam CK,wah rajinnyer wat daging bege sendri,nmpk sedp tuh ngn sos pepper lagi,mmg kalah mcd nih..Ct mkn bege juga mlm nih,tapi bege pak ramly jerk,huhu..Tgh duk skodeng resepi kuih siput,nnti2 nk wat jugalah..Ct amik rcp dulu eks..

Cendana Kasih berkata...

salam Honey...saya di Bukit Jalil, jauh nk ke Wangsa Maju (burger kaw)..so buat la sendiri...hehehe...

Cendana Kasih berkata...

Salam Zaliedana..alamak..saya pun nk buat siput gak, daun kari dah ambik, tp tak buat2 pun lagi...layu dah kat dapur tu..hehe ..errr..nanti kirim dua tiga ekor siput yer...hehehe...

KakAsma berkata...

ahaa laa Maa buat sendiri pueh atikan..nak besar ker nak buh daging bebanyakkan..
terliur uu tengok berger mu itu..

akak salin resipi dulu..ada ramai2 nanti leh buat..maceh maceh...:))

INA berkata...

bestnya buat burger sendiri..buat sendiri lagi sedap dan jimatkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...