Isnin, 23 April 2012

Jus Kedondong Asam Boi

Salam

 Petang2 ni jom basahkan tekak dengan jus kedondong asam boi...ermmm...masyammm !!! tp i like !!!

Selalu beli air ni kat pasar malam...tp kalo buat sendiri, boleh minum bertong-tong !! 

Ok.... pegi la pasaraya, beli kedondong...jangan lupa asam boi (warna putih) tu yer... kalo warna merah, tak sedap !! 

Kupas kulit kedondong, masukkan dalam blender... campur gula dan air...dan zzzzzzzzzzz...... jangan lupa tapis plak yer....kang tersangkut segala khazanah kat kerongkong !!

Tambah ais batu.... ermmm...... minum ler..... nikmat !!!! 


Kalo kedondong tu dah tua, kena slice isi kedondong tu untuk buang biji berambut kat dalam buah tu...(err... betul ke istilah ni? agh...sendiri mau ingat laaa...) hahaha.... Tapi ni CK beli kedondong muda, so tak banyak la keje !!! Kalo ambik fresh dari pokok, takyah ler kupas kulit...boleh humban terus semua bahan dalam blender.....hahaha 


8 corat coret:

mayangsayang berkata...

ALAMAK KAK AIR PEBERET NI ... TERLIOQ AIR LIOQ NI .. MAU SAT G BALIK KEJE G SINGGAH PASAR MALAM ... HARUS NI......

Qasey Honey berkata...

CK...mmg sedap air ni kan...lagi2 skrg musim panas...sedap terasa bile masuk ke tekak...slurpppp...QH pon dh penah juga buat air ni.....

mama sara nur berkata...

assalam
isshhh sedapnya tengah haus ni, dpt hirup jus ni mesti nyaman tekak he he
asyik air oren je, kena cari buah kedondong gak ni, asam boi dah ada he he

~~zana@pb~~ berkata...

Tak pernah minum air kedondong la ck, sedap eh.....kecor tgk memalam ni.

rahel berkata...

Dapat kubayangkan masamnya...kecur liur..

Nazifa Mazni berkata...

sedap nyer...baru je lepas minum tadi..mkn malam kat restoran ikan bawal...jus kedondong feveret la...tp kat kedah panggil jus amra....

Nieza berkata...

perghh sedapnya air jus kedondong ada sam boi lagi tu. sejuk dah tekak tgk air ni..slurppp..hehe

quinnie berkata...

ck..ni la air favorite kita skang ni...tiap2 kali pegi pasar malam mesti beli..hahahaha...adussss...mana nak carik kendondong nih...huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...