Jumaat, 6 April 2012

Kaswi Pandan

Salam...

Minum petang yang senang dibuat, tp akan jadi susah kalo mood malas datang..hehehe...  Meh layan resipi yang senang lagi sedap ni. CK lebih sukakan kaswi warna hijau daripada yang guna gula melaka tu.


Kalo buat kaswi pandan, memang CK suka guna resipi daripada cikgu Hafi di Myresipi ni. Tak pandang resipi lain dah...entah laa..kena dengan tekak !!!

Bahan-bahan
1 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 cawan gula pasir
1 sb tepung ubi
daun pandan
sedikit perwarna hijau
1 sk air kapur mkn
sedikit garam(gaul bersama kelapa parut)
1/2 biji kelapa parut(putih shj)

Cara-cara
blend sema bahan diatas kecuali kelapa parut & garam...
tapis bahan yg telah di blend kedalam loyang...& kukus selama 30-40 minit...
setelah masak sejuk kan terlebih dahulu...
bolehla dipotong...& gaul bersama kelapa yg telah digaul bersama garam...blehla dihidang untk minum ptg @breakfast



Senang sangat nk buat kuih ni. Masukkan semua bahan dalam blender pastu letak dalam loyang. Kukus la sampai masak. Tapi itulah, kalo mood malas datang, benda yang senang pun jadi susah. 

Sukatan gula yang CK gunakan ni sudah dikurangkan daripada resipi asal. Inipun dah manis (entah la, mungkin sebab CK dah tak makan manis kot...)


Piring ni amat nostalgia. Tinggal 2 bijik jer lagi. Lain sume dah pecah !!!



♥♥♥

8 corat coret:

~~zana@pb~~ berkata...

CK..akak ciplak resipi ni nanti jgn marah eh? hehe...suka kaswi tp tu la...malas yg amat sangat skrg ni, sakit belakang pulak tu.

Cendana Kasih berkata...

silakan kak... kalo nk copy respi, pegi ke CK Food...ada saya tepek kat sana...

Skang ni saya tengah rajin sikit, tu yg dapat buat kuih ni..hehehe...slamat berehat akak !!!

Watierman berkata...

Assalam Dik Norma....Akak pun nak juga ciplak resepi ni kot-kot ada kerajinan nanti-nanti....tapi Akak pulak suka versi gula merah...tengoklah sekali sekala tukar yang pandan apa salahnya kan!

Anna Qawina berkata...

sedapnya..aku mls nak buat sbb kelapa takde..hee

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedapnyerr... mcm nak kena buat kaswi jugaklah.. siang td dah kena goda ngan kaswi izahdaut.. mlm nampak CK punya kaswi pulak.. mmg feberet ni.. apa2 kaswi semua suka..

INA berkata...

Ck..ina pon suka kaswi pandan dari gula melaka tu...mmg dah lama idam nak mkn kaswi nie..tgk bahan sempoi bolehlah cuba ptg nie.

mama sara nur berkata...

assalam
sedapnye petang makan kaswi pandan disalut kelapa yg banyak camni he he feberet nih
CK piring tu sama la ngan akak nye he he tp akak dpt 1 je masa kemas2 pingan mangkuk lama2 kat umah mak. cantik kan, bunga2 nya tu

quinnie berkata...

teringin pulak nak makan yg versi pandan ni ck...saya pulak suka yg gula merah lagi dari versi pandan...heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...