Rabu, 1 Jun 2011

Sup Pucuk dan Tanghun

Salam... hari ni mendung jer.. tadi hujan sekejap, ni dh berhenti..tp sinaran mentari masih jua tidak kelihatan. Dalm suasana suram ni, CK masak yang sempoi2 jerk. Dan lauk yang sempoi tu ialah Sup Pucuk dan Tanghun

Tanghun/Soo Hoon tu sama lah yer.. tapi kat Penang diorang panggil Laksa Kilat. Gamaknya sebab licin berkilat kot!!

Bagi anak2 aku plak, kalo buat sayur ni, kena la letak Tanghun tu lebih sikit. Diorang panggil 'Janggut'. Kengkadang berebut si Irfan dengan Along. Sampai licin dicedoknya soo hoon tu. Benda lain tak makan pun.


Resepi yang senang bangat. Tumis bawang putih dan bawang merah, pastu masukkan air. Bila air mendidih masuklah segala pucuk, cendawan hitam,dan kentang. Biar kentang empuk sekejap pastu masukkan soo hoon dan telur. Tambah garam dan serbuk perasa. Siap !!!


Kentang ni kena la letak. Kalau tak, takde benda plak budak2 tu nk makan. 



Ok..sampai sini dulu







7 corat coret:

Mas berkata...

akak..nak semangkuk..
mas klu sayur pucuk masak gini...
mas ratah gitu jerk...

Kasih Ibu berkata...

sedapnya..teringat masakan mak kat kg.suka dia masak sayur pucuk ni tapi kami panggil sayur pucuk ni tahu kering...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedap ni.. sy pun suka masak gini.. bebudak suka.. tu nampak mcm ada bunga kincham je tu... ke mata sy dah kero.. hehehe...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak..
masakan mcm nie mmg menjadi kegemaran keluarga diana... utamanya hubby diana... wah akak..nmpk sedaaap sgt ler...

Nieza berkata...

lauk sempoi ni lagi sedap tau..suka ratah gitu jer ni...hehe

cikmanggis berkata...

fucuk?rasanya tu nama anak Gerau hehe.Cm memang suka fucuk terutama sekali jika masak sup begini..hirup kuah hingga tak sedar perut dah kenyang.

nur athiqah berkata...

Wah kak . Mcm senang ja nak masak sup nih ? Nih first time saya masak sup nih . To pun blajar kat sini . Thanks kakk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...