Khamis, 23 Jun 2011

Apam Baldu Merah

Salam.. petang ni CK buat apam plak. Huh...tiap2 petang sudah ada menu ni? Apa kes??
Alaa..mood rajin tengah ada. Kalo malas tu, sendiri mau ingat laaa.....lagipun anak2 dh membesar, kejap-kejap nk makan. Kalo takde benda nak dingap, mau diorang panjat kabinet dan punggah isi perut dalamnya... tak sanggup nk kemas...huhuhuh.....


Jangan ingat Baldu Biru nyanyian Ella dan Awie jer taw... ni Baldu Merah plak...hehehe.... Struktur apam ni lembut dan gebu. Sesuai untuk budak2.


APAM BALDU MERAH
Sumber: Cendanakasih

Bahan-bahan
•125gm gula pasir
•125gm gula merah - aku pakai yg serbuk
•100ml susu cair
•100ml air sejuk/paip/masak
•250 gm tepung gandum
•½ sudu teh soda bikarbonat
•1 sudu kecil ovalet
•½ sudu teh yis
•1 biji telur
•100gm butter

Cara-cara
1.Ayak tepung gandum bersama soda bicarbonat.
2.Air sejuk dicampur dengan gula merah dan masak hingga hancur. Padam api dan segera tapis...kemudian masukkan butter. Kacau sebati. Ketepikan
3.Sementara itu, pukul telur bersama gula pasir dan ovalet sampai kembang (mcm nk buat apam polkadot tu) Masukkan susu cair berselang seli dengan tepung dan pukul lagi sampai gebu.
4.Masukkan cairan gula merah tadi kedalam adunan telur. Tambah yis
5.Biar setengah jam agar adunan kembang (masa ni adunan akan pekat sikit, so kalo nampak keras sangat, boleh tambah sikit dengan air masak dan kacau sebati, kalau keras sangat, nanti apam susah nk merkah)
6.Panaskan kukusan dan sendukkan adunan tadi ke dalam acuan. Jangan penuh sangat sbb apam ni naik kembang
7.Kukus selama 15-20 minit dengan api besar (*kalo guna api sederhana, apam takkan kembang setaman)
8.Siap...dah bolehlah dinikmati

Selamat Mencuba



Ok... jom minum petang !!!!




14 corat coret:

chikadakbiru berkata...

Ck,

sedapnyee..kalu dpt buat minum petang nih...:)

Rabiatun Adawyah berkata...

gebusnyer..sesuai ngn namanya..

Mas berkata...

wahh..mekar setaman apam tu....
akak..air sejuk tu air paip ke air sejuk dari freeze...

Cendana Kasih berkata...

Mas- air biasa jer, air kolah pun takpe...hehehe... (nk masak gula merah tu jer...)

cekkeya berkata...

wah, terliur plak tgk apam. esok sarapan, nak carila kt warung. nk buat sndri, takut plak xjd. plus malas. haha neway, thanks 4 d recipe! ;)

cikmanggis berkata...

baldu merah ke..baldu biru ke..tak kesah..yang penting sedap hehe

Nieza berkata...

uishh gebusnya....elok mekar setaman dah apam tu..sedapx2:)

Anna Qawina berkata...

nih aku dtg bawak puding..eh bekas puding..hehe...

Juwita Jamaludin berkata...

kak noorma.. nampak gebu je apam tu.. mesti sedap ni

Kak Sam berkata...

Assalamualaikum...
Salam kenal. mekar sungguh apam2 kat atas ni.

Treat and Trick berkata...

Amboi mekar sungguh apam tu CK...


http://treatntrick.blogspot.com

suri solehah berkata...

gebunya apam..seronok tengok..merekah cantik je

Uncle Lee berkata...

Hello Cendana Kasih, they look real good. I guess it must have required dexterity, delicacy and finesse on your part. I think it will go well with iced coffee, ha ha.
Ada lagi?
You keep a song in your heart and have a nice day.
Lee.

indahhouse berkata...

Salam kak noorma,
pom pom.... apam baldu merah yg gebu.
memang teringin nak apam2 ni. cuma takde sape nak abiskan. Saya sorang dok ngap2. tapi yg ni, nampak sedap. Gula tu, soft brown sugar?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...