Isnin, 29 Mac 2010

Milky Fruity Vanilla Muffin

Irfan dh pandai merungur.. asyik2 bawak bekal roti jer pegi tadika. Kawan2 dia pun asyik kutuk dia..asyik2 roti, asyik2 roti. Hari ni buatkan muffin ni kat dia untuk bawak bekal esok.. Tapi sempat ker? takut petang nanti dh licin...




Hari tu, masa kat spital aku ada makan muffin ni. Mmg sedap..mcm nk mintak lebih ler..tp malu ler plak..wakahkahkah... hari ni buat sendiri


Resepi senang sangat.Lembut dan moist. Cubalah... dapat 12 bijik.

-1 cawan tepung gandum
-1 sudu kecil baking powder
-1/2 sudu kecil soda bicarbonat
-1/8 cawan susu tepung
-1/3 cawan gula (boleh lebihkan kalo suka manis, yg ni manis2 buah)
-2 sudu besar butter-dicairkan
-susu cair secukupnya
-1 biji telur
-sedikit esen vanilla
-buah2 campuran -ikut suka nk banyak mana
-badam ditabur di atas muffin

Cara-cara
-tepung, susu tepung, baking powder dan baking soda diayak.
- Pukul telur sedikit.
-buat lubang, dan masukkan bahan2 cecair.
-Gaul sebati.
-masukkan susu cair sedikit demi sedikit.
-Tambah buah2 campuran
-Sendukkan ke dalam acuan muffin
-Bakar selama 30 minit pada suhu 180'c
-Siap !!!

Sebelum dibakar

Dalam oven..dh dekat nk masak...bau harum semerbak...sib baik takde jiran datang bawak pinggan kosong..he,he...


Tadaaaa !!!! Dh siap...



4 corat coret:

Sheila Shafea berkata...

hai Norrma patut lah dah tebau sampai kerumh td..tu yg cepat dtg sini nak jegok rasa sikit 2 biji..sdp nnt boleh try buat..kan rmh ni mmg suka muffin2 ni...

Noorma Ismail berkata...

saya yg suruh angin tu tiup ke arah umah akak..wakahkahkah...cuba yer..senang sangat ni..saya buat sambil kendong baby kecik tu..

indahhouse berkata...

salam kak noorma,
wah..dah makin rancak kat dapur kak? gebu sungguh muffin tu. berkenan sangat. er, ada lagi ke? :)

Noorma Ismail berkata...

Muffin ni mmg gebu dan moist.. tp yg akak ni kurang manis sikit..ala2 manis2 buah gitu..kalo nur suka, leh tambah gula lagi sikit... meh la umah..ada lagi sikit tu..he,he..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...