Khamis, 27 November 2008

Vadei

Kacang ulunthu yang lebih buat tosai tu ada lagi, so bolehlah buat kuih vadei ni. Malas nk buat bentuk donat, so aku buat bulat2 jer (macam jemput-jemput) senang citer, habis gak masuk perut.
Resepi dr Zalina (my resipi) . Copy dr sana jer

Bahan-bahan
>200 gm ( 1 cawan) kacang ulunthu
>110 ml air
>1 biji bawang besar (potong dadu)
>2 tangkai cili kering (buang bijinya dan gunting halus)
>2 tangkai daun kari (gunting halus)
>1 1/2 sudu teh garam

Cara-cara
1.Basuh kacang hitam dan rendam hingga lembut dan kembang kira-kira 20 minit. Toskan airnya.
2.Kisar kacang didalam blender bersama air. Kalau mata blender tak berpusing, tambahkan sedikit air lagi setakat membolehkan ia berpusing.Jgn terlalu byk nanti adunan cair susah untuk digoreng.
3.Letakkan paste tadi kedlm bekas dan gaul bersama bahan-bahan lain. Sudukan ke dalam minyak panas dan goreng hingga masak.

Senang jer kan!! tak payah beli kat aci lagi....

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...