Khamis, 20 November 2008

Spicy Tuna Carlifornian Roll

Aku memang suka makan benda alah sushi dan seangkatan dengannya. Hubby aku pon pelik ngan habit aku ni...dan si Along pun dh mengikut. Kali ni buat sendiri plak. Pagi tadi g tesco (aku g ngan anak2 jer, encik hubby kursus 3 hari kat Uniten) aku pun mencari ler barang2 nk wat sushi ni. Ni cubaan pertama. Buat sikit jer dulu. Kalau sedap dan menjadi, baru ler buat lagi lain kali .
Hanya gambar ni jer yang ok sikit aku rasa. Itupun isi perutnya tak penuh mcm kat kedai sushi tu. Gambar lain2 tu tak tak payah ler korang nk tengok yer..kang aku jugak yang kena kutuk.... (kah,kah,kah)

Resepi?? aku dapat dari rancangan Masakan Chef Diva Anita Sarawak. Pas tu ejas sikit ikut tekak aku (letak ebiko, dll)

Bagi yang malas nk buat, pergilah kat Palace of Golden Horses, kat sana pegi kat Japanese Kafe, ha...benda ni pasti ada...kat sana ia dikenali dengan nama Kino Uma

Bahan-bahan
>rumpai laut (seaweed)
>daun salad
>nasi sushi (nasi putih+sushi vinager)
>fresh tuna- dicincang halus (tapi aku pakai tun dalam tin jer)
>mayonis
>kimchi sos
>cili padi-dicincang halus
>timun-dirampai
>ebiko-sebagai hiasan

Cara-cara
1.Campurkan fresh tuna, mayonis, kimci sos, dan cili padi. Gaul rata
2.Ambil sekeping seeweed, letakkan nasi, daun salad, timun dan inti tuna tadi.
3.Gulung dan hiaskan dengan ebiko kat atasnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...