Ahad, 23 November 2008

Manggo Cup Cake

Buah mangga yang kat belakang umah tu dh masak ranum. Tinggal sebiji jer, nk makan tak cukup plak, so buatlah cup cake ni. Resepi dari cik puan Manisah Hj Mirpan (isya irfan) kat myresipi....he,he,he,,,sori yer nis, aku dedahkan nama sebenor ko. Dia ni kawan baik aku sejak dr zaman bujang lagi. Untuk pengetahuan kengkawan, nama anak2 aku tu pun amik dr nama glamour cik puan Manisah ni ler, Isya dan Irfan...ha,ha,ha....


Bahan-bahan
>90gm marjerin/butter
>80 gm gula halus
>1 biji telur-asingkan kuning dan putih
>40 ml susu cair
>110 gm tepung kek
>1/2 sudu teh cream of tartar
>1 sudu kecil esen mangga
>1 biji mangga yang masak ranum - dipotong dadu

Cara-cara
1.Dalam periuk, satukan butter, susu cair. Panaskan dengan api perlahan hingga butter cair.
2.Kemudian masukkan mangga, kacau sebentar dan tutup api. Biar sejuk
3.Pukul putih telur bersama cream of tartar hingga gebu. Kemudian, masukkan gula halus. Pukul lagi hingga dapat bentuk bertanduk (meringue)
4.Dalam bekas lain, pukul kuning telur, kemudian masukkan butter yang dicairkan tadi. Pukul hingga sebati.
5.Masukkan esen mangga.
6.Masukkan tepung. Kacau lagi.
7.Akhir sekali masukkan putih telur tadi. Kali ini guna cara kaup dan balik. Bila dah sebati, sendukkan ke dalam acuan mufin. Bakar pada suhu 180'C hingga masak, (selama 20-30 minit)


* selain mangga, boleh juga guna strawberry(ikut resepi asal), nenas, blueberry, dan lain2 yang dirasakan sesuai.. SELAMAT MENCUBA !!

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...