Rabu, 26 November 2008

Cucur badak

Hidangan waktu petang kami sekeluarga. Kali ini letak udang kecil (udang sayur) ... anak2 aku apa lagi, dok membelek udang tu jer lah... nasib baik takde tetamu yang datang, kalau ada, malu jer, sbb udang habis kena kopak

Resepi dapat dr
myresipi sumbangan Quinnie. Aku copy dr sana jer


Bahan-bahan ( anggaran 16 biji )
>500 gm ubi keledek ( kalau color merah lagi sedap)
>3/4 cawan tepung gandum
>1/4 cawan tepung kanji

bahan2 untuk inti>1/3 biji kelapa parut
>1 btg serai
>2 sudu besar udang kering
>3 tangkai cili kering
>sebiji bawang besar dan 2 ulas bawang putih
>sedikit air asam jawa dan 1 sudu gula
>garam secukupnya



Cara-cara
1.rebus ubi sampai empuk, angkat dan tos kan, terus lecek2 kan ubi tu masa tengah panas
lepas dah sejuk boleh letak tepung dan gaul2 rata.
2.ambik sedikit doh dan buat bulat2, kemudian leperkan pada tapak tangan dan isi inti. lepas tu bulat2 kan kasi cantik.letak kueh yg dah siap atas dulang yg telah ditaburkan dengan tepung utk elak kan dia melekat bila diangkat nanti.
3.selepas siap, goreng kueh dengan api sederhana. selalu balik2 kan kueh agar kueh masak sekata. bila kekuningan boleh lah diangkat.

cara buat inti
1.cili kering, bawang besar dan putih, udang kering, serai hendaklah dikisar halus.
2.campurkan kelapa dengan bahan kisar, sedikit perahan air asam jawa, gula dan garam secukupnya. gaul sebati dan goreng dalam kuali tanpa minyak hingga inti masak.
nota: jgn risau kalau doh tu rasa melekat2, takyah tambah tepung.memang doh tu akan melekat sikit masa kita nak bulat2kan kueh.

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...