Khamis, 12 Januari 2012

Donut Yogurt wif Cinnamon Dusting

Salam... hari ni CK tak brapa rilex, dan tak brapa bizi...hehehe...tengah2 ler..seawal 6.30 pagi dh memulakan kerja menyiapkan tempahan apam polkadot. Kemudian diikuti dengan buat donut frozen.

Semenjak dua menjak ni, permintaan donut meningkat la plak. Dan..ada lebihan di bahagian tengah tu, CK buat la donut ball untuk anak2. Tapi kan....huhuhu...diorang dh jemu makan laaa....


Buat Puan Nina dari Cyberjaya yang suka sangat makan donut CK ni, kat sini ada respi. Dan kalo rajin tu buatlah yer.... Kata Nina, setiap hari, dia ketagih nk makan donut CK ni. Mana taknya, setiap minggu pasti 20 bungkus donut dia order....hahaha...

Donut Yogurt wif Cinnamon Dusting
sumber: Cendanakasih

Bahan-bahan
~250gm tepung gandum
~1 sudu besar yis
~ 2 sudu besar minyak masak
~1 sudu besar butter/merjerin
~ air suam (secukupnyer, untuk bancuh tepung)
~1 sudu besar susu pekat manis
~1 sudu besar plain yogurt
~1 sudu besar gula
~1 sudu teh garam
~1/2 sudu kecil bread improver
~1 sudu kecil bread softner

Cara-cara
1.Satukan yis, bread softner, bread improver,gula, air suam, minyak, susu, dan gara.
2.Masukkan tepung sedikit dan kacau dengan hujung jari.
3.Masukkan baki tepung dan uli sehingga menjadi doh **** biasanya CK buat banyak dan tak larat ler nk uli pakai tangan, so CK suruh cik breadmaker jer yang uli. Sbb tu lembut kot donutnya 
4.Ambil doh dan bulat-bulatkan ikut saiz kesukaan. Letak inti kalo suka.Susun doh dalam dulang dan biar naik 2 kali ganda
5.Panaskan minyak dan buat lubang ditengah-tengah. Goreng hingga keperangan.



Cinnamon dusting
~1 cawan gula halus
~1 sudu kecil serbuk kayu manis
~1 sudu besar tepung susu
****Satukan semua bahan dan sadur pada donut.


Satu kelainan sbb gulanya bersalut serbuk kayu manis dan susu.


Donut ni setelah digoreng, dan disalut gula, biarkan sejuk dulu, kemudian barulah dimasukkan dalam tupperware untuk mengekalkan kelembutannya. 





6 corat coret:

cik cek berkata...

Donut cinnamon...kak cek sukaaaa...suka sgt yg ada rasa2 cinnamon ni...:)

Liza berkata...

salam ck...thnx la shre resepi donut ni, semoga murah rezeki ck...

KakAsma berkata...

Maa,
lain dari yang lain resepi ko nie..akak suka laa bila ko share resepi nie..nnti akak cuba..semalam baru buat donat.kalau hari ni buat mau kembong anak2 akak..hehehhe..

AZLINA berkata...

Assalamualaikum..Datang menjenguk donut cinnamon, kiut2 nya & gebuss donut ck ni..bestnya kalau dpt mkn petang nanti :)

E-na Lovely Kitchen berkata...

comel betul donut kak noorma...bulat2 montok! suka e-na tgk...guna acuan donut or guna tg je...akak frozen terus atau grg skjp sblm frozen...byk soklan ni...tq sis

Cendana Kasih berkata...

akak guna tangan jer ina...mana ada acuan bulat?? untuk frozen, kena goreng sekejap untuk matikan yis tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...