Jumaat, 6 Januari 2012

Cucur Susu Lemak Manis

Salam...jumpa lagi..hehe

Ekceli hari ni CK tak brapa sihat. Kata orang 'demam urat'. Mungkin sebab salah tidur malam tadi, dan sakit di bahagian belakang. Tambahan pula, stok keledek tak sampai lagi, so takde keje nk buat. Dan, dapatlah rehat sikit hari ni.

Dan untuk minum petang, CK buat cucur susu lemak manis ni untuk anak2. Si kecik Rayyan ni sejak abang dan kakak dia sekolah, dia macam 'mati kutu'. Yelah, takde geng kat rumah. So asyik merengek jer. Boleh plak dia ajak CK main kejar2 ngan dia. Adoiii nak...mana ler mama larat !!!


Terima kasih kak Fida (MYR) kerana sumbangan resipi yang mudah tapi sedap. Cucur ni lembut di dalam dan garing diluar. CK pun suka. Banyak plak CK makan petang ni. My Jebat cicah ngan  sambal sardin (lauk tengahari tadi)...dia tu mmg pelik sikit seleranya...ermmm...bantai ler !!

Bahan-bahan
1 1/4 cawan tepung gandum
1/2 sk baking powder
1/2 sk bicarbonate soda
6 sb susu manis (lebihkan jika suka)
1/2 cawan susu segar/cair
garam secukup rasa

Cara-cara
Ayak bahan2 kering ke dalam mangkuk.Masukkan susu manis dan tuang susu segar/cair sedikit2 sambil dikacau hingga adunan licin dan sebati.
Goreng cucur dalam minyak yang panas sambil dibalek2kan untuk mendapatkan cucur yang bulat gelembong hingga keperangan... :)
Angkat cucur dan hidangkan.


Si Rayyan ler paling suka cucur ni. Yelah, manis2 dan berlemak. Banyak dia makan.


Setiap kali masuk mulut, dia akan kata 'aum'....kononnya sedap la tu...hehehe


4 corat coret:

Liza berkata...

aum....hhihihii
ck..cucur ni rasa manis yer...

Anna Qawina berkata...

ngaauummm..nih org tua dtg nak ngap jugak..hiii...nk buat gakle..eh aku prnh wat x ek..

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Masa kita org kecik2, mak selalu buat cekodok mcm ni. Sian sikecik tu ye......ck ajak main masak2 la...

cahayaqaseh berkata...

Calam CK, akak baru jer cuba buat cucur ni petang tadi, sedap ... thanks yer CK

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...