Sabtu, 25 Oktober 2008

Pisang Lumut

Ni resepi paberet aku dr kecik sampai la skang ni...(dh tua dh..dh ada cucu pun). Benda ni macam bubur pisang jugak, tapi kena kukus. Tapi kat umah ni diorang tak brapa suka dessert, tapi bila dh teringin sangat nk makan, buat jer lah. Kalau banyak, bagi jer kat jiran. Abis citer. Jom kita share resepi tuh kat sini.


Bahan-bahan
pisang masak - dalam 4 biji, aku guna pisang montel, dipotong serong
daun pandan* - 3 helai
kelapa parut*-1/2 biji
gula-3/4 cawan
telur- 2 biji
sedikit tepung kastat (kalau mak aku, dia tak letak, cuma lebihkan telur jer)
sedikit garam-untuk naikkan rasa lemak
pewarna hijau

Cara-cara
1.Sediakan pengukus. Potong pisang ikut bite saiz dan atur dalam loyang. Masukkan dalam pengukus
2.Sementara itu, blender kelapa parut bersama daun pandan (ini kerja orang malas la..) Tapis dan perah santannya
3.Dalam satu bekas, masukkan santan pandan tadi bersama gula, telur dan sedikit tepung kastat. Aku tambah pewarna hijau untuk lebih meriah sbb warna asli daun padan tak brapa menarik.
4. Dengan wisker, pukul hingga sume bahan sebati. Kalau kurang manis, boleh tambah gula.
5.Akhir sekali, tuang bahan tadi ke dalam pisang yang dikukus tadi. Kukus sampai masak. Lebih kurang 40 minit.
6.Sedap dihidangkan ketika sejuk.
(aku masuk dalam fridge dulu, kemudian baru makan)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...