Ahad, 26 Oktober 2008

Happy Deepavali-Payasam

Happy Deepavali ! ! , especially untuk family angkat aku, Mrs.Maniam kat Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Tak lupa juga untuk kakak Amu dan abang Shanker.... hopefully dapat jumpa lagi satu hari nanti.... (ish..sedih plak....)
Resepi ni aku masak sempena mengingati keluarga angkatku yang jauh di mata tapi dekat di hati. Diorang ambik aku sebagai anak angkat sbb aku ni masa kecik2 payah nk makan. Kurus kering jer.
Tambah plak mak dan ayah aku asyik buzy jer ngan kerja. Nk bawak aku, takut mengacau plak. Tu yang ditinggalkan pada keluarga angkat aku ni (ala, jiran dekat umah jer). Lama-lama aku semakin rapat dan tak kisah kalau mak dan ayah aku takde.... gitu ler serba sikit citer aku menjadi anak angkat keluarga india ni.....
Kalau dulu, aku ni memang pandai speaking Tamil, tp sebab dh lama tak praktis, lupa mcm tu jer...sikit2 tu bolehlah cakap.... tapi kalau bab memasak tu still ok lagi.
Resepi payasam ni.....tak susah pun, beli jer Gemini Payasam Mix kat kedai. Abih citer.... (ni kira desert orang india la..)


Bahan-bahan
>sepaket Gemini payasam mix
>8 gelas air
>2 gelas susu

Cara-cara
1. Dalam periuk, masukkan payasam mix bersama 8 gelas air. Masak sebentar hingga sagu lembut. (tak payah tambah barang lain lagi, sbb dalam pek tu sume dh complete dengan kismis, gajus, gula, halia, dll)
2.Masukkan susu, kacau dan bolehlah diangkat.
Senang sangat, ikut jer arahan kat plastik tu... tapi kalau ikut resepi kakak aku (kak Mas) dia masukkan sedikit minyak sapi selepas masuk susu tu, untuk menaikkan bau dia..memanglah sedap, tapi aku tak nk ler..sbb diet...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...