Rabu, 15 Oktober 2008

Daging Masak Hitam

Ni resepi mak aku yang original. Banyak sungguh kenangan dengan lauk ni. Di samping menjadi salah satu sajian dalam majlis kenduri kahwin aku, lauk ni jugaklah yang bakal mak mertua aku suruh aku masak masa first time hubby aku introduce aku kat family dia. Ada ke patut! Fuh..gabra jugak masa tu, yelah, aku ni mana la expert sangat masak daging hitam ni. nasib baiklah basic nya aku ingat sikit-sikit. Alhamdulillah, lulus jugak ujian, tp dapat markah B kot (yelah, kalau mak aku yang masak, tentulah A)....Meh kita kongsi resepi tuh kat sini,manalah tau kot2 sejarah aku tentang lauk ni berulang kembali. Selain daripada daging, sedap juga kalau dicampur limpa dan hati lembu.Sedap di makan bersama nasi minyak atau nasi putih.


Bahan-bahan
>Daging-direbus dahulu
>Jintan manis*
>Jintan putih*
>Kulit kayu manis*
>Bunga cengkih
>Bunga lawang*
>Buah pelaga*
>Halia#
>Lengkuas#
>Bawang putih#
>Bawang merah#
>Cili kering#
>Sedikit sos tomato
>Beberapa titik cuka
>Sedikit kicap
>Gula, garam dan perasa

Cara-cara
1.Bahan-bahan bertanda * disangai di atas api perlahan hingga wangi. Kemudian tumbuk bahan itu hingga lumat.
2.Panaskan kuali dan masukkan sedikit minyak. Goreng cili kering dan bawang. Jangan sampai hangus. Sebelum diangkat, masukkan sekali semua bahan-bahan bertanda # Goreng lagi.
3.Kisar bahan yang digoreng bersama minyak tadi hingga halus.
4.Campurkan rempah yang ditumbuk tadi bersama bahan yang dikisar. Gaul sebati.
5.Panaskan minyak dan tumis bahan tadi sampai wangi.
6.Masukkan sos tomato dan cuka.
7.Masukkan gula dan sedikit kicap.
8.Diikuti dengan daging yang direbus tadi. Tambah sedikit air.
9.Akhir sekali, masukkan garam dan serbuk perasa. Biar kering sedikit, barulah diangkat. SELAMAT MENCUBA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...