Ahad, 12 Oktober 2008

Kuih keria@gelang

Yer ke kuih gelang. Agaknya sbb bentuk dia mcm gelang kot. Ari tuh dh buat, tp disebabkan malas, aku buat bulat2 jer, pas tu terus goreng. Hasilnya hang jebat aku hanya usik dua tiga bijik jer. Sambil makan, dia tanya apa nama kuih ni. Aku jawab..."laaa...ni kan kuih keria! "
Hang Jebat aku tuh memang konservatif sikit.Kalau buat kuih apapun, kena ikut bentuk asal. Kalau tidak, pasti akan kedengaran seribu komen.
Resepi ni dapat dr Quinnie, myresipi. Kuihnya lembut jer, walaupun simpan sampai ke malam. Jom kita share resepi tuh



Bahan-bahan ( 15 biji )
>500 gm keledek (saya buat keledek merah + putih)
>1 cawan tepung gandum
>1/4 cawan tepung ubi kayu
>1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air

Cara-cara
1.keledek dikupas, dibelah dua dan direbus hingga empuk.
2.toskan keledek dan lecek hingga lumat
3.campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
4.ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya. jadikan seperti gelang.
5.goreng hingga masak dan kuning. toskan kueh tadi.
6.panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali. kacau hingga likat dan kemudian 7.masukkan kueh yang telah siap digoreng tadi. kacau rata/ golek-golek hingga gula melekat dikueh. padamkan api dan bolehlah dianggkat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...