Selasa, 9 September 2008

Bayam Tumis Udang


Masa aku kecik2 dulu, aku ni suka sangat dok ngan arwah makcik. Mula2 kat Penang, pas tu di Kulim Kedah. Makcik aku ni memang pandai masak. Dan salah satu lauk peberet yang aku suka ialah sayur bayam goreng ni. Resepi ni memang mudah. Bak kata mak mertua aku, kucing takde ekor pun boleh masak. Aku jawab balik..."memanglah mak, sbb kucing tu peduli apa dia ada ekor ke takde ekor..kalau dia nk masak, masak jer lah"...he,he,he...



Meh kita share resepi sayur tu..

Sayur Bayam Goreng

Bahan-bahan
~seikat daun bayam (dibersihkan dan dipotong)
~bawang putih
~udang hidup
~lada hitam
~serbuk perasa, garam
~minyak masak-untuk menumis

Cara-cara
1.Bawang putih ditumbuk bersama lada hitam dan udang. Udang ni takyah la bagi hancur sangat. Nanti tak nampak plak udang tu (ha, inilah kelainan sayur ni, selalu tu orang letak udang hidup sekor2 dalam sayur, tapi makcik aku tumbuk plak)
2.Panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk tadi hingga naik bau
3.Masukkan sayur dan air. Tutup sebentar
4. Perasakan dengan garam dan ajinomoto(kalau suka la) Nk letak meggie secukup rasa pun boleh.
5.Kacau dan siap

Senang kan ! Cubalah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...