Khamis, 25 September 2008

Kuah Kacang

Ni resepi kuah kacang yang aku cipta hasil gabungan beberapa resepi yang aku dapat. Kali ni senang jer bahan-bahannya. Takde lah complicated macam kuah kacang yang sebelum ni, resepi kak Mas. Rasanya pun sedap lah jugak, ala2 kuah satay kajang tu....





Bahan-bahan
>kacang tanah-dibakar hingga masak, kemudian ditumbuk kasar (bersama kulit)
>biskut lemak-beberapa keping-ditumbuk halus
>bawang merah-dihiris halus (ni kalo banyak lagi sedap)
>serai -dipotong nipis *
>cili kering-dicuci bersih dan dikerat*
>halia-dihiris nipis*
>sedikit lengkuas-dihiris nipis*
>air asam jawa
>susu pekat manis
>gula merah
>gula, garam, perasa

Cara-cara
1.Kacang tanah yang ditumbuk tadi dicampurkan bersama biskut lemak. Masukkan air. Gaul sebati. Kemudian masukkan gula
2.Masak kacang tadi di atas api hingga mendidih. Perlahankan api untuk tahap paling kecil.
3.Sementara itu, goreng bawang merah hingga kekuningan dan garing. Angkat dan toskan.
4.Goreng pula bahan-bahan* hingga keperangan. Angkat.
5.Masukkan semua bahan bergoreng tadi ke dalam blender. Masukkan air asam jawa dan kisar hingga halus
6.Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan dikisar tadi hingga garing.
7.Masukkan ke dalam kuah kacang tadi
8.Perasakan gula, garam dan asam. Siap

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...