Khamis, 10 Mei 2012

Tart Telur

Salam sejahtera buat semua pengunjung. 

Petang ini Ck jamu tart telur plak yer....selagi masih ada stok pastri puff, selagi itulah entri berasaskan pastri akan berderet2 keluar...hehehe....

Ini kuih kegemaran kami sekeluarga kalau berkunjung ke Kings Confectionary. Tapi kalo beli dua tiga ketui bukannya cukup. Sorang makan dua ketui pun tak puas. 

Bahan-bahan
kulit pastri secukupnya- dipotong bulat dan masukkan dalam acuan
3 biji telur *
1 cawan susu cair*
1/2 cawan whipping cream*
gula secukupnya*
1 sudu makan tepung kastat*
esen vanilla*
-bahan-bahan bertanda * dimasukkan dalam blender dan putar sampai sebati

 Cara-cara
Kulit pastri yang telah dipotong dimasukkan dalam acuan
tekan2 sedikit agar sebati dengan loyang
tuang bahan kastat ke dalam kulit pastri tadi
bakar sampai masak/garing

ok....  ni isi perut kat dalam.... CK sengaja tambah tepung kastat untuk naikkan lagi warna kuning. Kalo takmo letak pun takpe...


Kalau takde whipping cream, nk ganti dengan yogurt pun bleh jugak....atau letak susu cair saja pun bleh....tak jadi masalah


 Sebenarnya CK buat dalam 25 bijik.... yang lebih tu boleh masuk esbox dan simpan bila lapar....nanti panaskan balik dalam oven....hahaha..... senang kan.... time darurat(malas), takyah risau, sbb banyak stok makanan.....


6 corat coret:

Qasey Honey berkata...

asslm CK..mmg nmpk sedap..rupa tart ni mcm kt KFC la....

Watierman berkata...

Assalam Dik CK hrmmmm sedap ni dah lama tak buat tart telor ni I likeeee!

zila 4ever berkata...

waaa dah lama x buat..terasa2 plk kt tekak nie..;P

inahar ali berkata...

huwaaa..daapnyer tat telur..selalu mamam kt kfc jek..huhu!!

Ucu Faridah berkata...

blum masuk mulut pun dah tahu keenakkannya....perrgghhh sedapnya..

~~zana@pb~~ berkata...

Bila tgk tart telor, mesti fikir bau hanyir.....belum pernah beli..mungkin nak cuba resipi ck ni..B

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...