Isnin, 7 Mei 2012

Pai Ayam Cendawan

Salam...
Ini juadah minum petang aka stok frozen food untuk rumah CK sendiri. Kengkadang ada kawan2 dan saudara mara yang datang, inilah penyelamat. Senang dan cepat. Cuma keluarkan dari freezer dan bakar sekejap. Sementara bakar tu dah boleh bancuh air kopi. Hehehe

Bahan-bahan 
kulit pastri secukupnya (CK guna kawan)
(inti)
bawang merah
bawang putih
isi ayam
lada sulah
aneka cendawan(tiram, shitake, butang, dll)-lagi banyak cendawan, lagi sedap
minyak masak
garam, perasa

Cara-cara
1.Masak inti dulu. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga naik bau. '
2.Masukkan isi ayam dan lada sulah. Kacau lagi. Diikuti dengan aneka cendawan.
3.Tambah sedikit air untuk melembutkan cendawan tadi. Tutup seketika, biar hingga kering
4.Tambah perasa dan garam, kacau lagi dan siap.


untuk membuat pai.
Kulit pastri ditekap dengan bentuk bulat. Kemudian masukkan kedalam loyang
Letak inti
Tutup dengan satu lagi kulit pastri yang dipotong bulat
Lekatkan dengan menekan garfu di tepi pastri.
Sapu telur dan bakar
 
 Ini rupa paras kat dalam pai tu





Selamat Menjamu Selera !!!









9 corat coret:

dapurCikWan berkata...

wah! sedapnya..kecik2..senang masuk mulut =)

Qasey Honey berkata...

alahai comeiiinye...senang ngap kan buat kecik2 cmni...good idea..

quinnie berkata...

nitik air liur nengoknya ck..sabor je la.hhhehee

AbbotCottage berkata...

benda alah ni kalo makan, sebijik sekali masuk tapi ilang lam sekelip mata. Kalo 2 bijik sekali masuk, tahap kehilangannya agak-agak lam tujoh suku saat. Hurmmm kecepatan tak sangka. Sedap bangat!!

rahel berkata...

Hem...comel2nya pai ayam ni..skali ngap je...

zila 4ever berkata...

salam ck
kita rajin jgk beli pastry jnama kawan nie..tp buh sadin jer dlmnya..nk wat camnie jgk la nnt..:) sedappp tue

Ucu Faridah berkata...

kalau kt rumah ucu...sebagai penyelamat biskut marie jer...hahaha..
kalau pastry bagai..itu namanya penyelamat perut.....hihihihi...
minta 4 ketul boleh...utk penyelamat dr kebulur petang ni...

CheKiah berkata...

berkenannya chekiah tngok. mohon izin resepi yer ck. slalu gak guna pastry jenama kwn tp blum dpt idea wat cam gini. comey & sng nk ngap :)

mama sara nur berkata...

assalam
kalu camni leh la terjah je umah CK kan he he
tak penah wat tp salah satu feberet en.suami ni
pssst he he bln 6 ni balik Tepen lagi ye leh makan derian he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...