Isnin, 5 Mac 2012

Tortillas

Salam... dah minum petang?? mari mencuba tortillas plak petang ni. Ni bukan mexican style yer sbb takde guacamole ataupun kebab. Ni style nk cepat makan.



RESEPI TORTILLAS
Sumber: Cendanakasih

BAHAN-BAHAN
2 cawan (cup) tepung gandum.
3/4 sudu kecil serbuk penaik (baking powder).
1/2 kecil garam (kalau kurangkan lagi baik).
3 sudu besar minyak masak
3/4 cawan air panas (mendidih).

CARA-CARA
1.Masukkan tepung dalam sebuah bekas dan masukkan baking powder dan garam, kacau rata adunan. Tambahkan minyak masak kedalam adunan itu dan kacau lagi sehingga tepung jadi bergentil-gentil.
2.Tuang air panas kedalam adunan itu dan kacau dengan garpu supaya diadun dengan baik. Apabila suhu tepung agak reda bolehlah mnggunakan tangan untuk menjadikan doh yang lembut dan licin permukaan.
3. Biarkan doh ini dalam bekas yang ditutup dengan kain lembab selama 15-30 minit.
4. Jadikan bebola 10-12 biji. Lenyekan sikit dan canai nipis. Macam buat capati.
5. Panaskan kuali non stik, letakkan adunan yang dah dicanai dan masak kedua2 bahagian (macam buat capati la jugak) Jangan letak minyak yer !!!


Untuk intinya pula, boleh la letak apa saja inti yang anda suka. Contohnya salad ayam, salad kentang, dll. Kalau malas sangat, ambik daging burger pun okey.

Kat sini, CK guna cebisan ayam panggang (carikkan halus2).Tabur atas tortilla tadi, letakkan sedikit mayonis, sos lada hitam, bawang holand yang dipotong bulat, tomato dan kemudian taburkan dengan mozzarella cheese dan cheddar cheese. Lipat 2. (kalau bakar dalam oven, boleh tangkupkan lagi satu tortilla. Dapat la besar sikit...hehehe) Lepas tu, bakar dalam oven atau sandwich maker. Dalam masa 3 minit (cheese dah cair) siap !!!

Kalau versi anak2, diorang suka letak tuna..... CK suka buat segitiga macam ni, senang nk makan. Kalau korang tak mahu bakar pun bleh jugak. Cuma letak inti dan boleh tambah salad...lagi sedap...lepas tu gulung la tortilla ni....maka, jadilah macam KFC tuh....


2 corat coret:

anjung qaseh berkata...

mcm sedap je..nk try wat jugak lah

Cik Nurul berkata...

Mcm mana nak kepit tortilla tu masa bakar supaya x tertumpah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...