Jumaat, 2 Mac 2012

Kuih Sagu Kukus /Lengat Sagu

Mari minum petang dengan Kuih Sagu bersalut kelapa ni... Kalo di Utara diaorang panggil Lengat Sagu. Lengat maknanya kukus. So...apa-apa makanan yang dikukus akan digelar Lengat (lengat pisang, ikan lengat, dll) Dan di KL ni, diorang panggil Kuih Sagu Kukus atau Bronok Sagu. Opsss..jangan sebut mende bronok ni kat Utara yer..sure kena gelak, sebab Bronok di sana merupakan sejenis siput (banyak terdapat di Langkawi)

Cara CK buat kuih ni:

Sagu direndam dulu dalam air paip kira2 setengah jam. Tunggu sampai kembang, kemudian toskan airnya. Lepas tu letak la perwarna merah dan sedikit esen rose. 
Kemudian, kukus selama 20-30 minit. Tengok la, kalau dah berkilat kuih tu, maknanya dah masak laa....Angkat dan sejukkan.
Bila dah sejuk, bolehlah dipotong-potong dan digaul bersama kelapa (campur sedikit garam). Siap, dan bolehlah dimakan.



Senang jer kan...tp CK ni jer yang malas nk membuatnyer...dah lama bertangguh.


Ok..sampai sini dulu. Hujung minggu ni akan sibuk dengan program keluarga memandangkan Jebat CK cuti. Yehaaa....bestnyer....nok gi makang anging... hahaha...



0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...