Sabtu, 17 Mac 2012

Tapai

Salam...tapai ni CK buat untuk sambut kepulangan suami tersayang...hehehe... kali ni Jebat CK kena belajar kat Kampus Luar Uniten di Malim Mawar...seminggu dia kat sana.. 

Dan...semalam, dia telahpun selamat sampai rumah...si Rayyan pun apa lagi, asyik berkepit jer ngan papa dia...



Sebelum pegi, Jebat CK dah sebut2 lama dia tak makan tapai... jadinya, kena la buat ....Macam biasa, resipi dari Alongroz, HomeKreation.

Tapai Pulut
Resipi asal : Alongroz@Home Kreation
Sumber : Cendanakasih

Bahan-bahan
1 kg Beras Pulut
1 pc ragi ditumbuk halus (sebiji ragi seberat 10-12 gm)
4-5 tbs gula
1 cawan air

Cara-cara
1. Rendam pulut selama 4-5 jam
Kukus sampai lembut
Sejukkan pulut tadi

2. Gaulkan pulut bersama gula dan ragi
Renjiskan air agar pulut tidak melekat
Bulat-bulatkan pulut tadi dan simpan dalam bekas

3.Bungkus dan simpan ditempat gelap selama 2 malam
Tapai siap bila dah berair



*** kadang2 ragi yang dibeli ada kecik ada besar...so adalah lebih selamat jika timbang ragi tu... cth kat sini, CK guna cuma 500gm jer beras pulut, sebab ragi yang CK beli tu cinonet jer saiznya...bila timbang, cuma 8gm jer....



♥♥♥♥♥

4 corat coret:

mama sara nur berkata...

assalam CK
feberet adik beradik akak, sedapkan teringat dulu2 zaman kecik2 mak wat letak dlm daun keladi, emm wanginya sungguh sedap he he

KakAsma berkata...

maa,
sib baik ada tapai tu kat rumah..kalau idak mau suh ko antar sket..akak suka tapai pulut..yg ubi kureng sket suka..

quinnie berkata...

dah lamanya tak buat tapai...buat sendiri memang sedap..kita sejak buat tapai tak elok hari tu terus semangat nak buat lagi pudar sebab tapai tak jadik...ragi kalau tersalah beli satu jenis tu memang jahanam tapai..tak menjadik...huhuhu

HomeKreation berkata...

Aslmkm. Wah, suka nya hubby Noorma ya. Tumpang gembira... berbaloi gak respi Along ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...