Isnin, 26 Mac 2012

Tat Nenas Tertutup

Salam... hari ni CK rilex sikit...malas nk buat frozen food...tp merajinkan diri buat tat nenas ni...hehehe... takkan nk tunggu raya baru dapat makan kan??
 


Sebenarnya CK masih mencari-cari resipi tat nenas yang mengikut tekak CK sendiri dan masih tak jumpa. CK lebih sukakan tart nenas yang rapuh dan rangup, tp tidak gebu. Errr....boleh imagin tak??


Bahan-bahan
170gm  tepung gandum
113 gm tepung kek
141gm  butter
1 biji kuning telur

Cara-cara
Kacau butter dengan kuning telur tetapi jangan sampai kembang. 
Masukkan tepung gandum dan tepung kek. 
Uli perlahan-lahan. 
Ambil sedikit adunan, bulatkan  dan letak  jem nenas. 
Tutup sempurna dan bentukkan menjadi bujur spt nenas.
Gunting dipermukaan adunan nenas tadi agar dapat bentuk spt kelopak.
Sapukan/brush kuning telur yg telah dicampur sedikit butter.
Bakar selama 20 minit dalam suhu 180'c.
Sejukkan


Bagi yang suka tat nenas yang gebu dan cair di mulut, bolehlah mencuba resipi ini. Namun bagi CK sendiri, esok lusa CK akan mencuba resipi dari Wendy pula. Mungkin CK akan menemui akhirannya  !! Insyaalah !!!


♥♥

9 corat coret:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

suka versi yg macam ni..

zila 4ever berkata...

salam singgah sini ..
suka tgok kelopak2 tue..menarik..:)

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Pb pernah cuba tart bentuk mcm ni, tp mcm rumit la....hehe....nk sedap kena susah skit kan ck?

quinnie berkata...

dia kalau dah teringin nak makan memang jadik rajin kan ck..hehehhe...teringin la nak buat tart bentuk nenas ni....tapi tangan tak berapa nak berseni..hehhehe

LinRosly berkata...

Assalamualaikum CendanaKasih


Bestnya tgk Kuit Tart Tu...
Kak Lin Follow...Muaahhhh...

Cendana Kasih berkata...

Terima kasih semua... first time CK buat tart cenggini, asalnya cuma tgk gambar jer, dan praktik guna gunting kecil. Mula2 mmg tak cantik langsung...masuk yang ke 10 bijik, barulah dapat teknik yang betul..caranya= kena gunting dari atas, diikuti bahagian bawah... sampai ler ke hujungnya... tp betullah, leceh sikit buat kuih ni...

nuwairani ismail berkata...

kite suke tart nenas bentuk mcm ni yang ada sedikit rangup2..macam yg ck suke la kot...kalo yang gulung tu tak seberapa la sebab mudah hancus...

eLL berkata...

sedapnya...kuih wajib di hari raya nihh

Gee® berkata...

Aaargghhh!!! aku terlior!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...