Ahad, 20 November 2011

Urap Kacang Botol

Salam...

Suka makan kerabu? kat rumah ni hanya CK sorang jer makan ulam2 dan kerabu ni. Orang lain tak pandang langsung. Tapi apa kisah kan.. nk awet muda, kena rajin makan kerabu/ulam2.

So meh layan urap kacang botol ni. Errmmm...tak sempat makan dengan nasi, dh licin.


Urap Kacang Botol
Sumber: Cendanakasih


Bahan-bahan
-10 biji kacang botol-dibersihkan dan dihiris nipis
-1 cekak taugeh- direndam sekejap dalam air panas
-1 batang bunga kantan- dihiris nipis
-1 biji bawang besar- dimayang halus
- sedikit udang kering- disangai dan ditumbuk halus
- 1/2 cawan kelapa parut- digoreng hingga kekuningan

Bahan-bahan dikisar bersama
-2 biji cili merah
-5 biji cili padi (terpulang ikut kepedasan masing2)
-sedikit belacan
-garam, perasa, gula
-2 biji limau nipis - diperah dan diambil airnya

Cara-cara
Dalam mangkuk besar, satukan semua bahan-bahan. Gaul rata dan imbangi rasa masam, masin dan manisnya.
Tabur kelapa yang digoreng dan udang kering yang disangai. Gaul rata dan siap !!


Kali ni CK guna udang geragau kering jer, sbb takde stok udang kering yang besar tu. Setelah dibersihkan udang geragau tu, CK toskan airnya dan masukkan dalam oven. Bakar sekejap pada suhu 160'c selama 5-7 minit. Bila udang dah kering dan perang, CK blender kering...zzzzzzzzz.... siap. Senang. Boleh masuk dalam botol dan guna banyak kali. Untuk goreng sayur, masuk dalam mee goreng pun bleh.

Ok.... jom makan ulam mentah !!



6 corat coret:

Naz / Nadz COSK berkata...

assallamualaikum Noorma..
Ermm..di rumah Naz pun, Naz sorang je yg suka makan urap2 atau kerabu cam ni. Tu yg malas nak buat tu. Kalau ada kawan makan best sikit.. Meh kita duduk berjiran nak..hehehe...

Fiza Nordin berkata...

Eh, eh... Jiran same ngan aku jugak noorma... Tp share aku kene banyak sikit sbb suami aku makan urap ni heheheee

*kacang botol beli ke atau tanam sendiri ni??

Juwita Jamaludin berkata...

sedapnya makan kacang botol.. lama tak makan .. sini tak jumpa.. tapi tadi baru makan urap atau kerabu rebung..:)

chikadakbiru berkata...

urap kacang botol...sedap nih..dah lama tak makan..keluarga sy pun mcm keluarga CK ..buat urap/kerabu nih tak berapa nak jalan...tp kalau kerabu perut..kerabu pucuk paku...yang tuh memang laku

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak CK..nnt klu akak nk bt kerabu calling jer Yana..kita mkn sama2 ek..yana suka kerabu..dpt mkn berteman lg best kan :=)..

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Kalau celor kjp, cicah sambal asam pun sedap kan? Org Kelantan suka cicah budu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...