Selasa, 29 November 2011

Ayam Goreng Berempah Wangi & Berserdak

Salam Tengahari
CK suka sangat makan nasi kukus, lebih2 lagi kalo dapat ayam gorengnya yang sedap tu. Hari2 mesti nk makan ayam goreng.
Kali ni mencuba respi dari Ratna @ Madihaa plak. Time kasih yer Madihaa. Saya share respinya kat blog ni plak.


Ayam Goreng Berempah Wangi &Berserdak
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
½ ekor ayam saiz besar
1 ½ sudu kecil garam
1 sudu besar penuh gula pasir
½ sudu kecil aji (optional)
Minyak masak secukupnya
Penapis gorengan berdawai halus

Bahan kisar kering (guna food processor/blender kering)
~1 biji bawang besar
~4 ulas bawang putih
~1 ½ ~ 2 inci halia ~ potong kecik2 (bergantung saiznya besar atau kecik.. kalau kecik letakla 2 inci)
~1 ½ ~ 2 inci lengkuas ~ potong kecik2 (bergantung saiznya besar atau kecik)
~3 ~ 4 batang serai ~ ambil bahagian pangkal saja lebih kurang 1 jengkal/6 inci.. bersihkan & potong2 1 inci (maknanya dptlah 6 potongan bg setiap batang serai (ini adalah untuk dapatkan serdak yg panjang2)
~1 inci kunyit hidup (boleh ganti 1 sudu kecik serbuk kunyit)
`1 sudu besar rempah ketumbar biji
~½ sudu besar rempah jintan manis biji
~½ sudu kecil rempah jintan putih biji

Cara2 menyediakan.
1. Ayam dipotong beberapa bahagian & cuci bersih & tos
2. Bahan2 kisar di atas..
3. Perapkan ayam & semua bahan2 kisar &bahan2 perasa & gaul sebati. Perapkan selama 30 minit hingga satu jam.
4. Panaskan minyak &masukkan ayam satu persatu sekali dengan rempah yang dikisar tadi. Gunakan api yang sederhana. Sesekali rempah2 yang timbul dikacau2 sikit. Bahagian bawah ayam tu sekali sekala dikarih2 sikit supaya ia tak berkerak. Tapi jangan dibalikkan selagi ia belum garing. Biarkan garing di sebelah kemudian barulah dibalikkan. Bila dah garing bolehlah diangkat & toskan. Lepas tu.. gunakan penapis berjaring halus tadi & sauk/kaup kan serdak2 yang dah garing dalam kuali tadi & toskan juga. (kalau boleh tos dalam penapis lain ye). Sauk kesemua serdak sehingga habis dengan mengorek2 atau mengarih2 sikit dasar kuali.
5. Sambung menggoreng lagi ayam & masukkan semua rempah2 yang dikisar tadi untuk mendapatkan / menghasilkan serdak yang lebih banyak. (Yang dalam gambar tu hanya sebahagian je serdaknya.. ada lagi dalam mangkuk kecik lain.. hehe..)
6. Hidangkan ayam di dalam pinggan hidangan & taburkan serdak yang telah ditoskan. Ayam Goreng Berempah Wangi & Berserdak ini sedap dihidang bersama nasi lemak, nasi putih atau nasi berperisa yang lain. Memang besttt!


Kalau ada ayam goreng ni, mesti kena buat sambal belacan dan sedikit ulam2. Lepas tu kalo dapat ngan kari daging...pergh....lengkap !!! CK dan anak2 suka makan serdaknya !! 



3 corat coret:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Noorma..tang serdak tu yg paling sedap..gaul ngan nasi panas2 :D

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

terima kasih CK sudi mencuba yer.. harap kena dengan selera CK sekeluarga..

Ucu Faridah berkata...

salam tuan rumah....
buat banyak2 ayam goreng tu..nanti ucu dtang ambik...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...