Selasa, 5 Februari 2013

Lopes Ubi Kayu (Poli)

Salam semua. 
Hari ini CK buat kuih lopes, bukan dari pulut tapi dari ubi kayu. Errrmm... first time dengar nama poli ni... nak jugak tau rasanya. Dan berusahalah mencari ubi kayu. Kat tesco dah abis/tak elok, kedai runcit takde la plak....so gagah la jugak pergi pasar borong. Kedai pertama dah habis. Alahai...takde rezeki. Intai2 kedai sebelah...huhh...ada sebakul penuh. Harga rm1.80 sekilo. Alright la tu kan !!



 Errrmm...sedapnyer kuih tradisional Kelantan ni... Saya suka, saya suka (nada Mei Mei Boboi Boy)


 Kalau makan gitu jer (yang digaul dengan kelapa parut pun sedap). Siram dengan gula melaka lagilah sedap


Meh kita tgk resipinya. Rasanya CK suka versi yg ini daripada lopes pulut.. hahaha... best, sekali makan nak lagi dan lagi.

Bahan-bahan
3 tongkol ubi kayu- disagat dan dapat dalam 2 cawan isi- kemudian perah utk keluarkan airnya. Biar air perahan tu mendap sekejap, kemudian buang air bahagian atasnya. Ambil mendapan sagu yang terhasil dan gaul bersama ubi kayu yang disagat tadi 
1/2 cawan santan
1 sb tepung kastat
secubit garam
pewarna kuning jika suka
daun pisang dilayur

Bahan lain
Kelapa parut - digaul dengan secubit garam
Air Gula Melaka - yang pekat la sedap

Cara-cara
Gaulkan semua bahan2 hingga sebati. Ambil sedikit (dalam 2 sudu) dan letakkan atas daun pisang. Bungkus macam buat lepat pisang.
Kukus 1 jam atau hingga masak
CK tak bungkus dalam daun pisang, guna loyang jer. Padatkan ubi kayu yang dah digaul sebati tadi dalam loyang dan kukus selama 1 jam/hingga masak. Nak tau masak atau tidak, cucuk lidi pada kuih, dan jika ditarik keluar lidi tu bersih jer, tandanya kuih dah masak la tu.
Biar sejuk sekejap dan bolehlah dipotong. Kemudian gaul bersama kelapa parut dan makan bersama air gula melaka.

Copy dari sini yer


Jemput minum petang !!! 

4 corat coret:

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedap ni CK... kita pun suka ni..

Mas berkata...

mas tak pernah mkn lagi...
terliur lak tengok..he3

Hafizah Mohamad berkata...

sedapnyer kak...selalu lopes pulut..ni guna ubi kayu...sedapnyer....

Asyifa Mustaffa berkata...

Nmpk sedap plak mkn cmtu...x penah jumpa lgi mkn mcm style gini....bole cuba ni klau ada ubi nnti....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...