Khamis, 19 Julai 2012

Apam Pisang

Salam....

Lama CK tak update blog...dah banyak habuk dah rumah CK ni...hehehe....tapi takpe, dah dekat nk puasa ni, kena la kemas rumah kan....meh kita warm up dengan pekena apam pisang ni dulu yer....minum ngan kopi o. Pastu tolong CK sapu habuk dan sawang yer....hehehe...

senang cenggini kan...sekali dengan kelapa....hehehe....

Nk buat apam ni senang jer...sama la mcam bancuh cekodok tu...cuma tambahkan telur, minyak, susu dan gula... CK sertakanlah sekali respi yer...

Apam Pisang
Bahan-bahan
1 1/2 cawan tepung naik sendiri
1/2 sk soda bicarbonat
2 biji telur
100ml minyak masak
1/2 cawan gula -terpulang pada kemanisan masing2
1 cawan pisang lenyek
2 sudu besar susu tepung
1 sk ovalet

 Cara-cara
Kalau guna blender, masukkan semua bahan2 dalam blender dan kisar sampai halus.
Atau, kalau guna mixer, putar semua bahan2 sampai sebati.
**Adunan jangan terlalu lembik, macam nak buat cekodok tu laa...boleh dijemput/senduk dengan sudu, kira ok lah tu... so pandai2 la tambah/kurangkan tepung yer...sukatan kat atas tu, agak2 jer...
Masuk dalam acuan, dan kukus selama 10 minit /sampai masak.

Ni versi kecik2, CK kukus dalam acuan lompang. Satu pinggan untuk makan2 kat rumah. Senang, petang nanti tak payah buat kuih dah....

Ni plak diorder oleh Puan Mazlina, nak hantar ke surau katanya.

Oklah.... gambar2 dibawah ni plak tempahan sepanjang minggu....Cadangnyer minggu ni nak rehat, tp tak dapat laaa....

 Belum raya tp dah ada yang order tat nenas?? hehehe.... ni diorder oleh adik Anna Qawina yang duduk kat area rumah CK ni. Dia dah nak bersalin, so teringin nk makan tart nenas katanya.  Ni projek usahasama dengan Kak Mas, tp respi dari CK. Jem nenas pun CK buat. 

Apam...apam...dan apam..... konon projek terakhir...tp hari ni ada lagi yang tempah apam.... takpe la kan...untuk majlis sambut ramadhan....


♥♥♥

5 corat coret:

Asyifa Mustaffa berkata...

gebunya CK punya apam....gebus gebas gitu...!!!

Anna Qawina berkata...

aku nak apam..25 bijik..petang karang ko hantar yer..tq..
haha..weh..tlg sapu habuk kat rumah aku skali

cikmanggis berkata...

salam Ramadhan buat Ck seisi keluarga:)

zila norazila berkata...

nampak sedap semuanya..apam tu pun cantik sgt:)

quinnie berkata...

dah lamanya tak buat apam...

dikesempatan ini saya nak ucapkan selamat menyambut ramadhan almubarak buat ck sekeluarga...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...