Isnin, 23 Julai 2012

Puding Roti Berkaramel

Salam Ramadhan ke 3

Baru hari ni CK sempat update blog...adoiii...banyaknyer keje...ni pun baru selesai menjahit baju anak2....esok lusa dah mula dengan projek biskut... ermmm... selagi terdaya kan !! 

Ok...CK jamu dengan pemanis mulut la hari ni yer...tak tau nk panggil apa, bingka roti pun bleh...puding roti pun bleh...nk lagi kick, CK buat karamel kat atas permukaan puding ni... 

Macam krim karamel pun ada gak. Tapi respi ni tak guna banyak telur, tapi lebih kepada penggunaan roti yang dah hampir expired (maklum laaa...pose2 ni, roti putih tak brapa laku kan....)

CK buat satu loyang kecik jer.... cukup la untuk berbuka dan balik terawih... nama pun pemanis mulut, mana bleh makan banyak2.

Resipi ni CK main agak2 jer....

Bahan-bahan
2 sudu besar gula pasir- utk buat karamel
1 biji telur*
3 keping roti putih*
2 sudu besar gula pasir* (boleh kurangkan)
1/4 cawan susu pekat manis*
1 cawan air * ni kena agak2...jangan cair sangat, jangan pekat sangat
2 sudu besar tepung kastat*
sedikit esen vanila*

Cara-cara
Sediakan loyang, masukkan 2 sudu besar gula pasir untuk dibuat karamel. Letak atas dapur dan biarkan gula mencair dan jadi perang
Ketepikan loyang
Kisar bahan bertanda *
Kemudian, tuang bahan kisar tadi pada loyang yang mengandungi gula perang tadi
Bakar secara 'bain marie' pada suhu 180' selama 30 minit atau sampai masak.
Keluarkan dari oven, dan sejukkan. Kemudian terbalikkan dalam pinggan.
SIAP !!


OK...selamat berbuka puasa kepada semua !!!

14 corat coret:

adda syuhada berkata...

sedapnya..kalau adda dpt yg ni mmg xreti nk makan ckit nih..main2 rebut2 la ngn En Hubby..brapa kali bukak tutup la icebox..

Qasey Honey berkata...

sedapnye...lg sedap dimakan sejuk2...sib baik dh buka...kalau x meleleh2 air liur ni tgk..hehe

norzila berkata...

As salam kak...ni nak tanya ni yg bila dah served tu mcm ada air gula siram lain ke memamng berair kuar dr oven?...maklumklan zila x penh try lg buat..

Cendana Kasih berkata...

@norzila
bila dah keluarkan dari oven, sejukkan sekejap dan kemudian tangkupkan dalam pinggan...air gula tu dah mmg sedia ada...so siram ler sikit2 kat atas piring masa hidang tu...

twins mom berkata...

Salam, boleh tak kalau nak kukus puding karamel ni?

Wattie berkata...

Assalamualaikum Ck,
Menarik nampak kejadian puding tu, pose2 ni tentu lakukan..... Salam Ramadhan dan selamat berpuasa juga ya

Cendana Kasih berkata...

@twins mom
boleh jer kukus...semalam saya malas nk masuk air dalam kukusan trio saya tu... so bakar jer lah...hehehe.... (dasar pemalas tahap maksimum dah tu...padahal kukus depan mata jer, cuma on switch jer...ahahahaha)

Nuwairani Ismail berkata...

cantik licin je puding ni. kalau dapat ngap sepotong sedap jugak ni.

suraya shahar berkata...

sodap.....sekali.cman tau jom oder kek coklat mosit comel

ibundo berkata...

Salam ramadhan Ck. Bizinya ck ni. Macam-macam buat. Ada masa lagi nak masak sedap sedap tu.
Puding tu nampak menarik. Bundo nak cubalah nanti..

Nuridah berkata...

Assalamualaikum CK

Salam ramadan buat CK..lama tk singgah sini...sihat ke??

Cantik aja kejadian puding tu..sedap dimkn bila cuaca panas nie...

dZana berkata...

Aslmkum CK.. tgok puding roti yg mulus ni rasa nk terkam jer.. klau puasa menu2 camni yg jadi pilihan utk pemanis mulut..rasa puas bila dpt myuap.. selamat berpuasa yer.. menu apa hr ni utk bbuka

dZana berkata...

Aslmkum CK.. tgok puding roti yg mulus ni rasa nk terkam jer.. klau puasa menu2 camni yg jadi pilihan utk pemanis mulut..rasa puas bila dpt myuap.. selamat berpuasa yer.. menu apa hr ni utk bbuka

Mosum Art Design berkata...

Adush..my faveret..

Selamat berpuasa semua..

Supian Mustapa Menulis Tentang: Antara Kad Kahwin Kreatif terhangat di Malaysia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...