Isnin, 30 Julai 2012

Ikan Masak Cuka (Jeruk Ikan)

Salam....
Dah siap masak? ni salah satu lauk CK hari ini... Dah lama tak masak. Pernah la cuba sekali dulu kat sini, tp disebabkan orang lain tak brapa nk makan, so takde la CK buat lagi.
Tapi hari ni, bila Jebat cuci kolam, CK mintak la sekor ikan talapia hitam dia. Cadang nk goreng, tp lepas fikir punyer fikir, CK teringin la nk makan masak cuka ni
 
 

Bahan-bahan
-1 ekor ikan digoreng dahulu (ikan apa2 pun boleh)
- 1 ulas bawang besar-dibelah 4
- 2 ulas bawang putih-dihiris
- 1 inci halia-diracik halus
- 1/2 sudu teh biji sawi
- 1/2 sudu teh jintan manis-ditumbuk sedikit
- 3 sudu cuka (boleh lebihkan untuk rasa lebih masam)
- 2 sudu gula (boleh lebih/kurangkan)ikut selera masing2
-2 biji cili hijau-dipotong
- garam, perasa secukupnya-
- air secukupnya

Cara-cara
-tumis bawang besar, bawang putih, halia, jintan manis dan biji sawi sampai naik bau.
- masukkan air dan cuka.
- kemudian, tambah gula, garam dan serbuk perasa.
- masukkan ikan, biar mendidih.
- akhir sekali masukkan cili hijau.
- biar mereneh sebentar dan bolehlah ditutup api.
- siap!!

 Lauk ni lagi sedap kalau disimpan lama sikit...maksudnya kalau buat sebelah pagi, lebih sedap dimakan sebelah malamnyer agar rasa masam dan manis tu meresap ke isi ikan tu.


Ok...

8 corat coret:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

kak Ros suka masam2 dan pedas2 ni.

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Noorma..slmt menjalani ibadah puasa.

K.atie pon suka ikan masak cara gini..sdpkan.Rasa masam2...manis2...

adda syuhada berkata...

Sedapnya bila makan ikan sambil gigit2 cili tu...umphhh marbeles!!!

azian berkata...

Akak suka lauk ni...

inahar ali berkata...

salam noorma..bila tgk kt dapur noorma ni baru teringat yg akak dh lama x mamam/masak ikan masak cuka cenggini..teringat arwah nenek akak lauk ni mesti wajib dimasaknye kalu anak cucu balik kampung..sempoi tp sgt menyelerakan..waduh!

quinnie berkata...

dah lama tak masak ikan style gini...ni kalau nak cepat memang bagus sgt resepi ni..rasa pun sedap..hehehhe..selamat berbuka ck..:)

mama sara nur berkata...

sedapnya akk suka lauk ni, mak kat kg selalu masak dulu la he he
sedap tuh makan ngan nasi putih kan

Qasey Honey berkata...

amboiii...sedapnye tliur tgk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...