Isnin, 27 Februari 2012

Taugeh Kasar Goreng Tauhu

Salam Isnin buat semua pengunjung !!

Taugeh Kasar memang faberet CK, tapi kat pasar borong Selangor ni payah nk jumpa. Kalau kat Giant Kinrara pun jarang2 ada. Ni CK jumpa kat Pasaraya Hero Bandar Sri Permaisuri.

Kalo orang Perak, deme (diorang) suka rencahkan bersama Gulai Tempoyak. Tapi CK tak pernah cuba lagi. Dan kalo arwah makngah CK plak, dia suka masukkan dalam sayur lodeh. Sedap !!



Taugeh Kasar yang CK beli ni dah dicampur aduk. So kena ambik masa sikit untuk potong ekornya. Kena pilih satu2. Kalau di kampung CK dulu (sungai siput) sayur taugeh kasarnya disusun cantik2 dan diikat kemas. So bila balik rumah, hanya potong jer ekor taugeh tu sblm buka tali pengikatnya. Senang !!!

Kali ni CK goreng jer... tumbuk bwang putih, bwang merah dan cili hidup. Kemudian tumis sampai pecah minyak. Masukkan udang dan taugeh. Kacau sekejap dan masukkan taugeh. Masukkan sikit air untuk bagi lembut. Perisakan dengan garam dan aji. Kacau dan siap !!!




Ok...sampai sini dulu....Sambung masak lagi ♥♥♥

4 corat coret:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam noorma.Ni dia org perak dah sampe....hikhik
Mmg sedap klu masak ngan gulai tempoyak..goreng pon sodap.keruup krupp nguyahnya.
Mmg ssh nak jumpa taugeh ni..nape erkh???

Cendana Kasih berkata...

hahaha....org kampung teman udah sampe yer...hehehe...

akak, nanti pos resipi gulai tempoyak taugeh kasar yer...saya tak pernah buat lagi

mala berkata...

taugeh mmg sedap kan goreng simple ja mcm ni dgn tauhu cuma mala belum pernah makan taugeh kasar ni. ngeri tengok hahaha beasq-besaq

Cik FaRiZaM berkata...

em dap nye >_<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...