Selasa, 21 Februari 2012

Penang Char Kuetiau

Salam ♥♥♥

Rajin plak CK update blog ari ni yer !! hehehe....Adoiii.. pegi pasar tani tadi ingat nk beli la Char Kuetiau, tp sampai jer kat gerai tu, punyalah ramai orang...nk tunggu sure berjanggut punyer...so beli barang basah dan balik masak sendiri. Cuma kena rajin sikit lah kan.


Kalau Char Kuetiau ni, tak payah guna kerang pun takpe. Dan CK takde ati plak nk beli kerang tadi. Ingat nk balik, masak dan cepat makan jer... Meh tengok resipinyer yer !!

Bahan-Bahan:
1 jag air panas
1 cwn gula pasir.
3 sudu besar perasa makanan
1 cwn Kicap cair
1/2 cwn Kicap Ikan.
1 cwn Kicap Sotong.

Gaulkan semua bahan-bahan tersebut dalam sebuah bekas sehingga gula larut.Siap
Tak perlu gunakan sos tiram sebab dah ada sos ikan dan perasa makanan. Tapi kalo nk guna gak,pastikan pes tua jangan terlalu masin dan pekat.

Penang Char Kuetiau
By: Cendanakasih

BAHAN-BAHAN:
1 genggam kuetiau
1 biji telur.
secubit taugeh.
secubit daun kucai
3-4 ekor udang besar
1 sudu teh cili boh
1 ulas bawang putih- ditumbuk kasar, dan masukkan dalam cili boh
2 sudu minyak masak.

CARA-CARA MEMASAK (2-3 minit jer)
1. Sediakan udang.
2. Bersihkan sayur
3. Panaskan kuali dengan api yang kuat (Eloknya guna kuali bertangkai) apabila kuali panas masukkan minyak masak. Masukkan udang sebanyak tiga ekor dan goreng cuma 15- 20 saat. Bila kulit udang bertukar warna kemerahan segera keluarkan kuali dari dapur dan masukan udang dalam sebuah bekas asing.
4. Panaskan kembali kuali dan masukkan 1 sudu kecil cili boh (kepedasan terpulang pada rasa anda) bersama bawang putih yang telah hancurkan ke dalam cili boh.
5. Masukkan secekak kuey teow, taugeh dan sedikit daun kucai (kena cepat yer, campak jer...jangan bagi layu) kemudian masukkan 2 senduk pes yang telah sedia ke dalam kuali . Pecahkan telur dan masukkan ke dalam kuali. Apabila telur putih mula menujukkan tanda masak, segera keluarkan kuali dan tuang kedalam pingan hidang tersedia.Letak udang tadi atas kuetiau. Siap...dan boleh makan ngan cili jeruk



Ermm....nyum,nyum,nyum !!!!





8 corat coret:

deno berkata...

perghhhh.... deno suka nie... thanks for sharing the recipe :)

sYaFiQa berkata...

Salam...tq2 kongsi. lama dh cari camnor nk wat pes tu..minta izin yer nk try resepi ni. hehehe....

SAYA BUKAN SAMDOL berkata...

my peberet tu char keo tiao

mala berkata...

Boleh tunjuk kicap sotong mcmana? Siam punya ka? Fish sauce brand sotong mala tau la :-)

norlieharumaini berkata...

bestnyaaaaaaaaaaaaaaa

KakAsma berkata...

Maa,
dah boleh buka restoren dah nie..tengok hidangan lain pun mengecurkan....

Irfa berkata...

oh gitu .
ada kawan tu ari jual sos utk char koe teow..mcm kicap je rupanya.saya x beli pun

myda_ahmad berkata...

sedapnya!...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...