Sabtu, 18 Februari 2012

Apam Tapai

Salam Sabtu buat semua.

Hari ni CK buat apam bukan untuk jualan, tp untuk makan anak beranak jer. Dan hari ni bercadang ke rumah MIL, so boleh la bawak apam ni...hehehe...bukan nk bodek tawww... daripada pegi tangan kosong kan!!


Apam Tapai
Sumber: Sofinar (myr)

Bahan-bahan
1 mangkuk nasi
1/4 biji ragi, tengok la kalau mangkuk kecik kurangkan ragi bgitulah sebaliknya. agak-agak padan dgn nasi la
2 mangkuk tpg beras
1 mangkuk gula
2 mangkuk air
2 sudu teh eno

Cara-cara
Tumbuk ragi hgg hancur, dan ayakkan ke atas nasi sejuk dengan rata. peram tapai nasi ni 2mlm atau 48 jam. Kalau tapai dah berair tak payah 2 mlmpun tak apa.
Campurkan gula dengan tapai dan kacau hingga gula hancur, masukkan sedikit air.
Masukkan tepung beras dan lebihan air tadi kacau hingga sebati
Peram bahan ini selama 5-6 jam
Lastly panaskan pengukus, masukkan eno dan kacau hingga sebati lagi, bila pengukus dah mendidih boleh la di kukus selama 15 minit.

Mula2 tu CK buat warna pink, selang seli dengan warna purpe... sebaik saja masak, anak2 pun serbu.....so tak sempat la nk tayang warna pink. Hanya ada 2 bijik tu jer...


Apamnya gebu, lembut dan kembang setaman !!! suka nyer



14 corat coret:

mala berkata...

Salam ck, cnatik la kaler purple. Mesti mil sayang lebih :-)

http://alamroon.blogspot.com/2012/02/kerabu-keladi-bunting.html

Cendana Kasih berkata...

wakahkahkah...tercekik apam dibuatnyer dengan ayat Mala ni....

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Kak Ros suka colornya.Cantik sungguh.Mak mertua pun sekali sekala nak kena bodek juga.

quinnie berkata...

saya pun suka apam kak sofinar ni..pernah cuba dulu2..tapi tang nak buat tapai yg saya selalu malas..tu yg jarang buat..hehehe

Puteri Salju berkata...

menarik.. mcm quinnie juga. tang tapai tu bercinta nak buat

mama sara nur berkata...

assalam ..salam kenal
apam ni memang sedapkan, akak pun suka sb rasa tapai nasi

deeTha H berkata...

cantiknya apam tu....

KuNanGKuNanG berkata...

cantiknye...:)

Wiyah berkata...

wow menariknya apam...tapi nak buatnya,,,adeh byk kali kena pikir b4 buat apam ni coz takut terlupa adunan yg dah buat ;-)..lama sgt haih 2 hari...5-6 jam adeehh,,tumpang rasa yg ck jer la..

Cekgu Maz berkata...

sungguh menarik apam tu...peberet kaler lagi ...nie yg cair cam nak buat tapi tu la...penyakit M masih berleluasa..huhu

rahel berkata...

Memang cantek sangat apam tu...kaler dia menawan la..

HomeKreation berkata...

Salam Noorma. Cantik nya apam mekar...!

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Cantiknya apam.....ni yg jeles ni, purple pulak tu..

Cendana Kasih berkata...

yer kengkawan semua...apam mekar setaman ni tahan dalam 2 hari kat luar. Kalau dikukus sempurna,dan simpan dalam tupperware kering, ia tak mudah basi. So..apa lagi, buat laaa...hehehe...Saya punyer ni dah habis...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...