Rabu, 15 Februari 2012

Kerabu Keladi Bunting @ Paku Rawan

Salam

Pernah tengok/makan keladi bunting? nama lainnya Paku Rawan. CK sendiri pun tak pernah. Ni pertama kali beli.

Sebenarnya, semalam masa melawat website Myresipi, nampak la satu resipi kerabu ni. Entah kenapa, CK tertarik plak nk cuba/rasa. Kebetulan, petang semalam ada pasar tani. Selalunya CK mmg ke pasar tani utk beli sayur kampung seperti pucuk paku dan pucuk ubi. Tapi semalam takde plak si pucuk pakunya. Nampak ler plak si Keladi Bunting ni. So beli ler seikat. Tapi tak pulak tanya si penjual tu macam mana nk siang/masaknya.


Dan, balik jer dari pasar tani, masuk lagi website MYR tu, dah tanya si pemilik resipi. Dan pagi ni soalan dah berjawab. Terima kasih kak Ann. Mmg best kerabu ni. CK ratah mcam tu jer...alamak, tak cukup la plak.

Bahan-bahan 
Seikat keladi bunting – bersihkan dan rebus kemudian toskan.
sambal belacan – (1 bj cili besar+3bj cili api+belacan+asam jawa+garam+ 1sb udang kering-ditumbuk lumat)
1 labu bawang besar dimayang halus
1 biji limau kasturi
1 sb kerisik
garam & gula secukupnya

Cara-cara
Campurkan kesemua bahan ke dalam mangkuk. Gaul sebati.
Perasakan dengan garam, gula dan limau nipis.
Siap untuk dinikmati. Untuk lebih rasa umphh tambahkan dgn lada hitam yg ditumbuk kasar.

Agaknya jika direncahkan dengan kerang/perut sure lagi sedap kan. Next time CK modified resipinya....hehehe.... ni mmg pembuka selera.


Inilah rupanya paku rawan/keladi bunting tu. Satu ikat dijual dengan harga rm1.00. CK buat setengah jer...kengkonon saja nk cuba2 rasa. Last2  tak cukup la plak. 

Errr...selain buat kerabu, sayur ni bleh buat apa lagi yer?? 



16 corat coret:

Cheq Sue berkata...

kalau kat tempat saya dipanggil keladi bakok...memang sdp kalau dibuat kerabu, tapi guna santan. dah lama dah tak makan, payah jugak nak dapat sekarang

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Noorma..lama k.atie xnampak keladi bunting.Selalu byk kat sawah padi.Ingat masa kecik2 dulu,mak selalu kutip bwk balik & masak kerabu camni.Nostalgiaaaaanya!
Skrg ni jarang k.atie jumpa org jual...klu ada nk gak beli.Tumpang mkn kat sini blh..dah bwk pinggan nie :D

mala berkata...

Selalu nmpk sayur ni kat psr tani.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

memang pernah dengar keladi bunting boleh dimakan.. tp tak pernah lagi masak sendiri atau merasa yg org masak... kalau terjumpa kat pasar tani bolehlah beli & cuba masak.. cara siang tu sama mcm keladi biasa juga ke? kena siat2 kulit luarnya tu tak?

Cendana Kasih berkata...

Cheq Su, Azatie, Mala- ni pun semalam jumpa kat pasar tani...terus jer la beli, nk jugak tau mcam mana rasanya...

Madiha- entah la..saya pun baru first time, tadi dah cuba siat kulitnya, tapi tak boleh...so...dia bukanlah macam keladi biasa tu...saya potong2, dan kemudian celur..getah pun takde...gamaknya nama jer keladi bunting kot, tp tak seperti keladi...hehehe....

cikmanggis berkata...

oo camni paku rawan.Tak pernah makan.Selalu jugak nampak kat pasar mala.

Chempaka Aziz berkata...

selalu jumpa kt pasar tani.tp tak de ati nk beli.ooo cam ni nak masaknya...nnti kalau pakwe aku balik,leh la cuba.dia tu semua bantai...hahaha...

Cekgu Maz berkata...

wow hebat....xpenah makan dan dengar lagi sayur nie....nampak menyelerakan..bila la ley rasa..teringin gak mana tahu pas makan terus bunting...hehe gurau je...

quinnie berkata...

huhuhu..ck dah buat dah..kita kena tunggu dpt keladi baru leh buat...huhuhu

quinnie berkata...

ck..baru i tau u ni mummy yg kat myr tu..hahahha..dah konal lama la kiranya kita ni ye..cuma kat blog ni je baru kenal...kekeke

Cendana Kasih berkata...

CikManggis, Pet, Cikgu Maz- yer, sama la kita...baru kenal....sedap rupanyer sayur kampung ni...uhhh..betapa ketinggalan nyer daku !!!

Q - hehehe...saya la mummy7857 kat MYR tu....

AbbotCottage berkata...

Kak Noorma, kalo nenek kita panggey pucuk kelayor. Yang daun dia yang bergulung (pucuk muda) pun bleh makan, sedap kalo di celor kejap, peh tu cicah sambey belacan yang agak2 cair sket..sedap weyyy. Kita dulu zaman sekolah, gi masok kolam ikan, petik pucuk kelayor ni bikin ulam, masak lemak pon sedap jugak gamaknya. Uihhh sedap sungguh!

Cendana Kasih berkata...

waaa...ko ni abot...siap meranduk segala kolam ikan yer... brutal sungguh ko zaman kekecik dulu yer...hehehe

nuwairani ismail berkata...

haaa....mende alah ni memang tak pnah jumpa lagi ni...jakun tak? huhuh

Ann berkata...

hehhee... tq yer...sudi cuba resepi ann.. keladi bunting pic tu panjang2 yer.. yg ann beli gemuk2 n pendek...

Cendana Kasih berkata...

Nani= saya pun jakun,,,hehehe...

Kak Ann - keladi saya ni ikut macam tuan yang membelinyer..panjang2 dan kurus..wakahkahkah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...