Selasa, 30 Oktober 2012

Ayam Lemak Cili Padi

Salam...semua dah kembali bekerja kan...cuma incik boss CK jer yang masih cuti.. berehat...

Dan hari ni walaupun incik boss ada rumah, tp ini jer yang sempat dimasak, apapun, tetap lauk peberet dia

sebenarnya CK yang teringin nk makan masak lemak ni. Yelah, tiap kali nk masak ayam jer, mesti disuruh buat masak kicap, masak merah, kari ataupun kurma. Dan muak la plak rasanyaa... dan lama jugak tak buat masak lemak ni.

Resipi sendiri setelah diolah dan mengikut tekak sendiri.

Bahan-bahan
1/2 ekor ayam- potong dan bersihkan
2 bj ubi kentang- kupas kulit dan belah 4
1 batang serai diketuk
1 cawan santan
1 cawan air
daun kunyit, dicarik-carik
2 keping asam gelugor/keping
garam, perasa secukupnya

Bahan tumbuk
15 bj cili padi kampung 
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih

Cara-cara
Dalam periuk, masukkan bahan yang ditumbuk bersama 1 cawan air. Hidupkan air dan panaskan bahan tadi hingga mendidih. 
Masukkan ayam bersama serai, kentang dan asam keping. Biar mereneh sampai ayam dan kentang empuk.
Bila ayam dah masak, masukkan santan pekat. Boleh tambah air lagi untuk kuah
Perisakan dengan garam dan secukup rasa. Masukkan daun kunyit
Biar mendidih sekali lagi dan bolehlah ditutup api. SIAP



Kuahnya takde la pedas sangat. Kiranya boleh la untuk budak2 makan. Sapa yang suka pedas menyengat, bleh tambah cili padi lagi.

Dan... lauk kedua plak Daging Goreng Asam. Ni khas untuk dak toncet yang takleh langsung makan pedas tu. Senang sesangat.

Resipi
250gm daging-dihiris halus
3 sb air asam jawa pekat
garam, perisa
1 biji bawang besar-dihiris bulat
3 bj cili kering-dipotong pendek
1 sb minyak sapi
1/2 senduk minyak masak utk menumis

Cara-cara
Panaskan minyak dan masukkan daging. Kacau goreng dan tambah air untuk melembutkan daging tadi. Biar hingga kuah kering dan daging lembut
Kemudian, masukkan air asam jawa, cili kering dan bawang. Kacau dan biar kering sedikit. Tambah bawang besar dan minyak sapi. Kacau dan boleh diangkat.


OK... sampai sini dulu.


2 corat coret:

Marsita yahya berkata...

sedap..akak suka masak lomak cili api tapi anak lak tak brp suka, sbb tu jrg buat.

deno berkata...

nyum2!!! bestnyeeeeeee :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...