Jumaat, 9 September 2011

Dah 45kg masih diet lagi ke??

Salam...

Aik?? CK diet lagi? hahaha... nk wat macam mana kan..memang la berat CK dah 45kg skang ni, tp tabiat makan tak boleh berubah, dah terbiasa agaknya. Nasi. kuih dan benda yang berkarbohidrat dan gula memang CK ambik dalam kuantiti yang sedikit (sekadar rasa jer)

Entri ni sebenarnya untuk menunaikan permintaan seorang rakan ttg diet seharian CK. Dan memandangkan CK takde entri menarik tentang masak memasak, maka CK tepeklah entri ni... (drpd bersawang jer blog takde entri, baiklah diletak sesuatu) Hahaha.. CK dah ada anak murid/pengikut nampaknyer...kehkehkeh !!!

Dan hari ni, macam biasa CK masak salad tauhu/rojak tauhu. CK ni hari2 makan tauhu. Dah terbiasa plak makan tauhu ni dengan sambal kicap. Kalau tak makan, rasa ketagih la plak.


Bahan-bahan
-2 keping tauhu -digoreng dan dipotong
-1 batang tauhu telur - dipotond dan digoreng
-sedikit timun-diracik
-sedikit taugeh- dicelur sekejap

Bahan sos
-3 biji cili padi (terpulang kepada kepedasan)
-1 ulas bawang putih kecil
-1 sudu besar kacang tanah tumbuk
-sedikit kicap
-bijan -untuk ditabur

Cara-cara
Mula-mula kita buat sos dulu. Tumbuk cili padi dengan bawang putih hingga lumat. Masukkan kicap dan gaul rata. Boleh tambah sedikit garam jika suka. (kalau agak kering, boleh tambah sedikit air masak)

Ok.. dh siap sos, masukkan tauhu dan tauhu telur yang digoreng dalam pinggan. Letakkan skali taugeh dan timun. Curahkan sos dan tabur kacang tanah dan bijan. Siap.... dan boleh dimakan.


Ermm... kicap jangan banyak jer sbb kicap ada gula,.. sekadar bagi warna hitam jer ok laaa....

Ok... selain salad tauhu ni, CK suka makan sayur rebus sawi Jepun. Sawi Jepun ni lebih manis dibandingkan dengan sawi biasa yang pahit. Cara memasaknya senang jer. Sawi dibersihkan dan dipotong. 
Dalam periuk, masukkan 1 cawan air bersama hirisan bawang merah. Tambah garam dan sedikit serbuk perasa. Biar air mendidih kemudian barulah masukkan sawi dan 4-5 ekor udang hidup.
Biar masak sekejap dan bolehlah ditutup api. SIAP


Ok..meh review menu seharian CK.
Bukan makan semua yer...CK pilih la salah satu

Sarapan pagi
- 1 biji telur setengah masak -makan dengan sedikit kicap cair&lada sulah
- 1 batang sosej dibakar/daging oblong dibakar
- air soya (tanpa gula)

Makan tengahari
-Salad tauhu/sup sayur
-Ikan bakar/ ikan kukus /
-Air kosong

Makan malam
-Ayam bakar /ikan bakar/sate
-Tomyam/Sup
-Air kosong

Untuk jajan dengan tv/pc, CK suka makan kacang pictachio atau badam. Buah2 pun boleh gak.

Ingat, jangan biar badan kita dalam keadaan 'mood lapar' kerana kalau kita lapar, badan kita akan lambat membakar kalori dalam badan. So kalau lapar, makan jer laa...tp janganlah ambik karbohidrat atau gula. Pop corn chicken sesuai untuk jajan time lapar.

Air kosong kena banyak minum yer... biasakan diri dengan minum air mineral/kosong. Janganlah ambik air manis sebab kalau kita ambik gula, badan akan lambat membakar kalori.
Semua minuman berkarbonat adalah tinggi gula. So jangan pandang apatahlagi nk jeling2 manja pada minuman berkarbonat. Katakan tidak pada air tin sebagaimana kita menci lemak2 dalam badan...hahahaaaaaa.....
Selain tu jangan lupa ambik vitamin tambahan. Macam CK ni dah memang ambil Strath dari dulu lagi. So takde masalah ler..







19 corat coret:

Deliah's Deli berkata...

pheeewittt!! sape yg cun tu..:)

Liza berkata...

bagus gak ada resepi diet macam ni coz Liza pun tgh tercari2 resepi diet yg sedap camni..

Sheila Shafeareen berkata...

salam selamat beraya heee siapakah anak murid ituuuuuuuuuuu heee
alhamdullilah berkat petua ck yg ku amal kan behasil, wlau pun x ketara tp ada lah menurunannya....apapun masih belum sampai tagget yg di hajati

Qhaifa Nur berkata...

baguz juga diet lepas raya ni..skrg ni pun dh makan macam2 selagi x habis biskut raya..makan je..semua naik

dah follow jom follow back

hazila berkata...

Aduhhhh kalaulah saya boleh turun berat walaupun bukan 45kg.... Tengah bermimpi jadi kurus ni...

Wanieyra berkata...

Cemburunya tengok!!!! kita pun nak mcm tu juga.....tapi tak turun2

Amie berkata...

dah cukup langsing tu....

quinnie berkata...

wah norma..syoknya badan kurus2 nih...kita lak takut nak naik penimbang nak ukur berat badan sendiri..kakakkaka...rindunya nak pakai baju yg saiz kecik2 cam ginih..huwaaaaa

umie mia berkata...

wah 45kg dh sm berat dgn sy skang.. tp sy nak naikkan berat smpai 48-50kg sbb skang org asyik ckp sy kurus sgt hihihi

Juwita Jamaludin berkata...

Jelesnya akak leh kurus byk tu 5 bln 20 kg... Mcm mana nak kadi kurus mcm akak ni

♫ mokwo® ♫ berkata...

aaah noorma selit mokwo sorang jadik ank murid...nak kurus gak nih..tapi tunggu sekuk raya habeh!
time festive season gini noorma makan ape yek?

nuwairani ismail berkata...

saya awal2 dulu semangat la...pastu masuk bulan pose ni, kawan2 ajak makan2, terus ke laut dietnya...skrg baru nk on balik sebab sejak raya naik 2kg. dah 3 hari tak makan malam, (makan sekut2 je) terus turun 1.5 kilo.

izahdaut berkata...

waahhh kagomm nyerrrr.. ada senaman tak kak?

Cendana Kasih berkata...

Ita- jadi kurus sbb amalkan protein diet ni ler.. dah puas cuba pelbagai ubat diet, tapi tak jalan, last2 diet cara pemakanan cenggini yang serasi

Mokwo - time raya cenggini- kalo pegi rumah orang beraya, saya makan ler rendang daging/ayam, ambik ler seketui nasi impit, secubit lemang (kongsi ngan anak)... air plak saya minum air kosong, tp kalo takde- saya kongsi ler ngan anak minum air tu..sekadar seteguk jer..nanti masuk kete saya minum la air mineral.. tp kalo ke rumah sedara apa nk malu, mintak jer air suam..hehehe

Izah- akak tak buat sebarang senaman sbb akak kan ada astma, kang terlebih bersenam semput la plak... naik turun tangga pun dh semput, inikan plak wat senaman..adoiiii....

Chempaka Aziz berkata...

mak aiii...dh 45 kg? dasat...udah2 le tu.dah slim sgt tu beb! kang jalan kene tiup angin melayang pulak ko smpai kt gumah aku ni ha...hihi...aku baru tmbg smlm...47.6kg.naik sikit lps raya ni.gasanya nk dptkan 50kg lah.sbb balik kg gaya ari tu byk yg mnegur cam aku ni hidup susah lak bila laki duk jauh ni.kurus.....aduhai...

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

CK...45 kg tu berat masa akak bujang dulu....huhu...cik abg mesti tambah syg kan? akak ni pun dlm proses jugak tp kekadang terlajak juga. Lps ni ingat nak mkn nasi seminggu sekali le....hehe...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Noorma..selamat hari raya!.maaf la msj aritu xbalas...ttg kuih batang buruk,mmg xcukup tahun ni.ramai yg mengoder tp xdapat.Klu ada mmg k.atie postkn kat noorma.tahun depan la yer..
Slim melim noorma nie...Ramadhan semlm k.atie turun 6 kg! sbbnya...sepjg bulan ramadhan k.atie xsentuh langsung nasi & ais.masa brbuka mkn kuih & ratah sayur..lauk2.bersahur lak minum alpha lipid jer...
Masih kena kurangkn lg..nak sesuai dgn ketinggian k.atie.

ilahjy berkata...

tahniah norma..
ini berat masa kak masa anak dara dan sampai umur 35 tahun...anak 4 dah masa tu.. kak tambah kan berat dari 45 ke 50 dgn memakan vitamin.. bila dah naik dia menten 50kg sampai umur kak 40thn.. pastu naik 51kg umur 41 pastu naik 53kg umur 42 bertahan sampai umur 44. sekarang dia naik sampai 64kg umur 45 thn..jenuh kak melayan berat juga nak jalan..seronok juga merasa gemuk sejak dari anak dara digelar mak enon..kurus kering boleh letak sabun kat rangka bahu ni.. huhuu.. hari ni kak tak rasa nak kuruskan badan.. biar laaa 64kg ni...pelik tak??? heheheitulah kisahnya kak ilah kamu nie...

MUMMY SGTv berkata...

tahniah noorma....nnti kak ina pon nak diet cengginih...tapi8 bila ek??????

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...