Ahad, 9 Oktober 2011

Labu Goreng

Salam...bersua lagi di Hari Minggu yang panas terik...hehehe... (alhamdulillah, kering semua jemuran )
Petang ni CK buat labu goreng untuk juadah minum petang... errrr... pernah makan?? ala, lebih kurang pisang goreng ler jugak. Cuma labu lebih healthy sbb kadar karbohidrat labu lebih rendah... ermmm...(ayat utk anak murid)...tp utk diri sendiri - labu ni lebih sedap dari pisang !!!




Resipi utk labu goreng ni sama jugak la dengan batter utk buat goreng pisang (dah CK letak beberapa hari lalu) Cuma kali ini, CK tambah setengah sudu kecil Eno dalam adunan untuk hasil yang lebih kembong (ala2 tepung goreng pisang adabi tu...)

Untuk labu tu, kupas macam biasa, buangkan biji selaputnya. Potong jangan terlalu tebal, nanti tak masak plak. 

Tepung Goreng Rangup
Sumber: Cendanakasih

Bahan-bahan
1 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung ubi kayu
1/4 cawan tepung jagung
2 sudu besar butter/marjerin
2 sudu besar gula
sedikit garam
1/2 sudu teh kapur makan (dalam secubit)
pewarna kuning (jika suka)
air secukupnya
1/2 sudu teh Eno

Cara-cara
-Masukkan semua bahan dalam blender dan kisar semua bahan hingga halus.
-Boleh tapis kalau suka. Tambah Eno dan kacau rata
-Sedia untuk dicelup dengan pisang/keledek/keladi/labu
-Adunan jangan terlampau cair/pekat. Agak2 ler boleh salut kat labu. Kalau adunan pekat sangat, nanti bila keledek dah sejuk, kuih jadi keras.


Meh la cuba labu goreng, rasa manis labu cicah plak ngan sambal kicap..pergh...sedap !!!! 


Selain labu, ada gak cekodok pisang rangup. Cekodok ni kembong, lembut di dalam dan rangup di luar.
Senang jer nk buat cekodok ni. CK guna 2 bijik pisang berangan, lecekkan dan campur dengan 5-6 sudu besar tepung. Tgk kelikatan ler... Tambah gula sikit, garam secukup rasa dan kelapa parut.....pastu tambah sedikit baking powder dan sedikit ovalet.. hahaha...itulah kelainan, ada ovalet...hehehe....Kemudian, goreng lah macam biasa. ......



♥ ♥ ♥

8 corat coret:

Zack Zachoes berkata...

sedapnya mkn ptg2 gini.. hehe..

Amie berkata...

Selamat petang CK,
labu goreng tu...kalau di sini keluarga suami panggil kuih cakar ayam,(selalu digoreng untuk hidangan semasa kenduri-kendara) tapi potongan labu tu lebih kecil sikitlah.... sedapkan!

anymz berkata...

pasti akak akan cuba labu goreng ni..tak pernah buat dan juga tak pernah rasa lagi ni norma..terimakseh atas resepinya ya..:))

nuwairani ismail berkata...

nampak rangup cekodok pisang tu...mesti sedap letak ovelet. nak try jugak la nanti...

1st time tengok labu goreng...sebelum ni asik makan labu sira aje..pasni leh try ni...

cik cek berkata...

Menarik ni..tak penah makan labu goreng ...jakun tul kak cek ni..nak try jugakla nanti...:)

quinnie berkata...

wah..kak ck..menarik betul labu goreng tu..lepas ni leh cuba...nak buat pun senang cam goreng pisang je...hehehhe

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
mmg sedap labu d goreng gini kan akak.. diana mmg suka makan.. lain kali try resipi akak plak.. teringin plak na makan... :)

Anna Qawina berkata...

aku pantang lg labu ni, bak jemput pusang tu singgit yer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...