Jumaat, 8 Mac 2013

Kuih Lapis

Salam...apa khabar
Mari minum petang dengan kuih lapis. Nk buat pun senang, cuma perlukan kesabaran jer nk kukus tu...takpe, sambil kukus, boleh stim muka...wakahkahkah....


Resipi yg biasa CK guna sejak bertahun2 lalu. Pernah jugak cuba resipi lain, tp tak mendapat kelulusan cemerlang juri. CK selalunya guna tiga warna sj, iaitu merah, hijau dan kuning. Kalo kalerful begini, anak2 lebih suka makan. 


abaikan permukaan bulan tu :p
Bahan-bahan
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula (boleh kurangkan)
1 st garam
2 paket santan serbuk
1 st minyak masak
3-4 titik esen rose
pewarna yg disukai
4 cawan air



Cara-cara
1.Dalam blender, masukkan gula,santan,tepung beras,tepung gandum,minyak,garam dan 2 cawan air. Blend hingga semua bahan bersatu dan tak berketul. Panaskan air dalam kukusan.
2.Keluarkan adunan dari blender dan isi dalam bekas. Tambah lagi 2 cawan air,kacau rata.
3.Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Letakkan satu bahagian pewarna kuning dan satu lagi dgn pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.
4.Utk memudahkan kuih ni dikeluarkan, sapu loyang dgn sedikit minyak dan letak plastik cling. Masukkan 2 cwn adunan warna kuning dan kukus selama 5 minit.
5.Lepas 5minit,masukkan pula 1 cawan adunan warna hijau dan kukus selama 2minit. Kemudian selang seli warna hijau dan kuning hingga adunan habis.
6.Lapis yg terakhir warna hijau dikukus selama 20minit. Bila dah masak alih keluar dari kukusan dan tunggu hingga kuih ni sejuk.
7.Dgn hati2 tarik keluar plastik cling bersama kuih lapis tadi. Utk lebih kemas,kuih ini blh dipotong dgn benang dan setiap lapisan kuih ini blh dibuka :)
8.* Jika guna loyang non stick, x perlu letak plastik cling, hanya sapu sekeliling dgn minyak

*** PESANAN PENAJA (kalau nk permukaan yg licin dah halus, balut penutup pengukus dengan kain. Ni versi makan2 keluarga, so CK tak bungkus laa...tu yg nampak lubang2 tu )

COPY RESIPI DI SINI YER adik2, kakak2, ibu2.... hehehe...



Resipi ini jugalah CK buat jualan. Jangan ragu2 nk cuba... sapa yg tak suka manis, boleh kurangkan jumlah gula dari sukatan di atas. Tapi CK ni jenis semut merah, suka manis2... hahaha..... 

OK...sampai sini dulu. Jemput minum petang dengan kuih lapis ni yer :p 




6 corat coret:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Canteknya kombinasi warnanya... lama tak mkn kuih lapis... Sedapnya..

Bbwana adienia berkata...

penah juga buat kuih lapis ni..suka dengan warna yang colorful dan rasanya yang sedap..

Marsita yahya berkata...

Salam, cantik kombinasi warna...lembut aje

laskar pelangi berkata...

terliur tengok warna warni :D

adda syuhada berkata...

sedapnya...

mama sara nur berkata...

sedap ni wat mkn pagi atau petang kan ck
cantik kalernya tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...