Sabtu, 16 November 2013

Aneka Roti

Salam sabtu... hari ni CK tak masak nasi (dh jemu agaknya) jadi buatlah roti. Agak lama jugak cik Breadmaker tu terbungkus dalam plastik dan letak bawah meja. Kesian kan...so hari ni CK keluarkan dia dan suruh bekerja.. hahahaha


Bahan-bahannya:
500 g  tepung roti
1 biji telur
3/4 cawan gula
1 sudu besar susu tepung/horlick
2 sudu besar susu pekat manis
2 sudu besar marjerin
1 sudu besar shortening
1 peket mauripan (11g)
1 st bread softner
1 st bread improver
 
Cara-cara
On kan breadmaker, pilih setting doh, dan masukkan semua bahan2 dalam breadmaker... biar dia buat kerja sampai tamat masa. Dah siap, boleh keluarkan dan tumbuk untuk buang angin, kemudian bolehlah dibentuk dan letak inti yang disukai



Pizza bun, yang menjadi rebutan anak2, sekejap jer dh abis... lom kuar oven lagi dan tunggu dengan pinggan kosong.. hahaha


Ni bun kosong, saja CK buat yang kosong ni, konon nk makan dengan kuah durian atau kuah kari

 Ban kacang merah

  Ban sosej


Tips CK utk dapatkan bun yg berkilat: Sebelum bakar, sapu ban dengan telur, pastu bakar. Bila dh siap bakar, keluar dari oven, sapukan pula dengan butter... siap !!!


Ini pun roti gak, tp roti jala, hahahaha... jgn marah yer !!! 


Ok..sampai sini dulu 

8 corat coret:

Shiqa Nawar berkata...

Sedap ny tgk roti tu.. dh lama teringin nk buat roti sndri. Tp x kesampaian lg.huhu nk kena ada breadmaker lh plak pas ni.hihi

asyifa mustaffa berkata...

Sedapnya....!

tun_telani berkata...

Salam CK.. tun pon skrg tiap2 minggu mesti nk meroti.. tgh bizi2 ni, mmg kene ada stok roti kat umah utk masa2 emergency xsempat nk masak. hihi.. tp minggu nk husben tun baru beli stok gardenia masa blk dr outstation kt semenanjung, habiskn yg tu dulu.

Umie Jazz berkata...

Assalamaualaikum CK terpesona sungguh UJ dgn pizza tun yumyum.....

mama sara nur berkata...

Assalam ck
Waaaa nk roti gak he hee
Nape la kita x duk dkt kan ye hee. Sedap tgk roti2 nya

Sheikh berkata...

Assalammualaikum..... singgah ziarah dan nak makan

Easy way to earn money berkata...

Hello friends,
Good news,This one place to shop for members provides value and convenience. JOIN TODAY to enjoy membership status.
Please visit this site http://www.comprewrds.com/
& like this page https://www.facebook.com/comprewards
Thank you.

Chik Mimi berkata...

Wah macam-macam adaaaaaa!bestnya kak pun dah lamaaaa tak meroti sejak cik BM merajuk
Akak selalu bila tengok sardin Adabi selalu ingat Norma
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...