Isnin, 30 November 2015

Pajeri Mangga

Salam... suka makan pajeri tak? biasa kita dengar pejeri nenas dan terung kan? Kali ni CK buat pajeri mangga plak. Dalam rancangan masakan minggu lepas ada ditayangkan pajeri epal hijau....tp memandangkan rumah CK ni cuma ada pokok mangga epal, so kita buat jer pajeri mangga epal. Selalu kalo di kampung, CK suka suruh kakak masakkan pajeri kuinin... wallah...mmg superb laaaa.... 

Nak buatnyer senang jer...masak mcm kari daging biasa. 


PAJERI MANGGA 

Bahan-bahannya:
5 biji mangga epal - dibelah 2 dan dibuang biji dalamnya.
1 biji kelapa - ambil santan pekat sikit dan santan cair 1 mangkuk
1 kulit kayu manis
1 bunga lawang
2 buah pelaga
2 sudu makan minyak masak
1/2 sudu makan gula putih
1/2 sudu makan gula merah
1/2 peket rempah kari daging + santan pekat tadi
garam
kerisik
daun kari

Bahan Tumbuk:
1 inci halia
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih  

Cara Masak:

  1. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan daun kari hingga wangi.
  2. Masukkan bahan tumbuk, rempah kari dan garam. Tumis hingga pecah minyak.
  3. Masukkan santan cair, mangga, gula putih, gula merah dan kerisik. Biarkan mendidh dan kuah pekat sikit.
  4. Siap dan sedia untuk dihidangkan

Selain pajeri nenas, masak jugak asam pedas ikan jehanak. Lama betul tak masak asam pedas ni...  ada la dalam setengah tahun... hehehehe.... asam pedas tak mendapat tempat kat rumah ni, meskipun Mr Jebat orang Melaka. Sebabnyer, si isteri telah berjaya mengubah tekak melaka kepada selera orang utara... hahahahaha......


                        Ada gak ungkep ayam.  Resipinya menyusul esok yer.... hehehehe.....

0 corat coret:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...