Ahad, 29 November 2015

Nasi Arab

Nasi arab ni memang kegemaran suami dan anak2 CK... dlm sebulan mesti dua tiga kali buat nasi arab nih
CK tak suka beli perencah nasi arab yg segera tu. Semua rempah2 dibuat sendiri dari A hingga Z. 



Nasi Arab
2 cups basmathi- cuci, rendam ngan 1 tbsp garam selam 30 minit & toskan
1  pewarna kuning telur
1 kiub ayam
3 kuntum bunga cengkih*
6 biji buah pelaga*
2 btg kulit kayu manis*
1 tsp saffron*(direndam dalam air panas)
1 sudu kecil serbuk rempah Mandhi
4 sudu besar minyak sapi
1/2 sudu kecil air mawar (takde pun takpe)

Panaskan minyak sapi dalam periuk, masukkan bahan bertanda, tumis sekejap hingga naik bau,masukkan rempah Mandhi dan  air saffron. 

Masukkan beras dan goreng hingga semua bersalut selama 1 minit dan masukan air secukupnya. 
Bila dah mendidih masukkan rose water dan gemburkan sedikit.apabila air dah kering masukkan pewarna kuning telur tunggu hingga masak.

Chicken Hanith/Lamb
2 tsp serbuk jintan putih
1 tsp serbuk kunyit.. 
1 tsp serbuk jintan manis
2 tbs serbuk buah pelaga 
1 tsp garam
1tsp Arabic mixed spices / kabsa 
satukan semua bahan di atas.
lumurkan ayam dengan bahan2 tadi hingga merata. Bungkus dalam aluminium foil dan kukus selama 1 jam. Boleh jugak digrill atau rebus. Tp Ck lebih suka kukus dlm pressure cooker skali ngan nasi. Bila dh masak, akan keluar air dari ayam tadi. Air tu digunakan utk buat sup 


Sambal Nasi Arab
3 biji cili merah
1 biji tomato
1 batang daun ketumbar
1/2 biji  lemon - perah, ambil jus
1 hiris hawang holand
1 ulas kecil bawang putih
1/2 sudu kecil cuka epalgaram
gula
air masak 
campurkan semuanya dan dikisar jangan terlalu halus.


Salad Nasi Arab
Timun - dibuang empulur 
Bawang holand
Tomato
Cili hijau
Yogurt
Daun ketumbar (hiris halus)
garam, gula
** Semua sayur2 dibersihkan dan dipotong dadu. Kemudian, campur dengan yogurt dan perisakan dengan garam dan gula 

Sup
Air dari kukusan ayam tadi
1 sudu kecil jintan putih
1/2 biji bawang holand
1 ulas bawang putih
Tomato, kentang, carrot, saleri - potong dadu
1/2 biji lemon- perah, ambil jus
4 sekawan 
lada hitam (serbuk)
daun ketumbar (hiris) utk ditabur

Cara-cara
Tumbuk bawang holand dan bawang putih. Kemudian tumis hingga naik bau bersama 4 sekawan dan serbuk lada hitam
Masukkan jintan putih, kacau cepat-cepat dan masukkan air, 
Bila air dah mendidih, masukkan kentang, karrot- masak sampai empuk
Kemudian, barulah dimasukkan caleri dan tomato
Perasakan garam. Masukkan jus lemon
Siap... dan boleh ditaburkan dengan daun ketumbar yang dihiris 



Ok... penat tawwww CK taip resepinya... Korang boleh cuba yer.... Insyaalah tidak menghampakan.

1 corat coret:

Amie berkata...

Sedapnya.... kalaulah semua bahan rempah tu saya ada esp rempah mandhi tu... memang rasa nak buat sendiri!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...